D66 wil weten of het college in de handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30 van kennisplatform CROW een aanleiding ziet om de plannen voor de inrichting van de rondweg van Westerkoog aan te passen. Het stuk van CROW heeft betrekking op de inrichting van ontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur .
Binnen de bebouwde kom bestaan op dit moment zogenoemde erftoegangswegen en gebiedsontsluitingswegen. De eerste hebben een verblijfsfunctie: er is een menging van verkeerssoorten en de maximumsnelheid is 30. Gebiedsontsluitingswegen hebben een verkeersfunctie: er is een scheiding tussen de verkeerssoorten en de maximumsnelheid is 50 kilometer per uur. In de praktijk zijn er ook wegen die zowel een verblijfs- als een verkeersfunctie vervullen en is het niet altijd mogelijk om een veilige 50-kilometerweg in te richten. Een lagere snelheid kan in zo’n geval de verkeerveiligheid vergroten en daarom bestaat de behoefte om de snelheidslimiet op een deel van de gebiedsontsluitingswegen te verlagen naar 30. Daar doelt D66 op bij de Wildeman en de Glazenmaker. Verkeerswethouder wil daar een adviessnelheid van 30 lkilometer per uur, maar bewoners van de wjk willen liever een verplichting.