Nieuwe wegcategorie met lage snelheid werpt schaduw vooruit

Foto: pol.nl

Het college houdt de ontwikkelingen rond de komst van een nieuwe wegcategorie nauwlettend in het oog. Het gaat om ontsluitingswegen waar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt. Landelijke regels over hoe zo’n weg eruit moet komen te zien en welke verkeersintensiteit bij dit type weg hoort ontbreken op dit moment nog.

De gemeenteraad is er voorstander van om bij de aanpassingen aan de rondweg in Westerkoog in verband met de permanente openstelling van busbrug De Binding alvast voor te sorteren op de invoering van deze nieuwe wegcategorie. Wethouder Gerard Slegers hield tot nu toe vast aan een adviessnelheid van 30, maar de wijkbewoners hebben liever dat dat cijfer ook op de verkeersborden komt te staan. De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om gebiedsontsluitingswegen in te richten als 30-kilometerwegen (afgekort GOW-30) en een serie betrokken instanties is nu aan het bespreken aan welke voorwaarden dergelijke wegen moeten voldoen. Het college moet dus een ontwerp voor de rondweg maken op grond van veronderstellingen. Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe inrichtingsprincipes verwacht kunnen worden.

Advies gevraagd

Vanwege de aangekondigde beleidswijziging waarbij 30 kilometer per uur de norm wordt en 50 de uitzondering heeft het college het ontwerp voor de rondweg met ‘advies-30’ voorgelegd aan de verkeersspecialisten van het Bureau Goudappel Coffeng, die het beoordeelden op grond van te verwachten kenmerken van een GOW-30. Daarbij zijn ook de kenmerken die Adriaan Walraad van Walraad Verkeersadvisering heeft aangehaald voor een GOW-30 – een voorrangsweg, ruime voorzieningen voor de fiets en oversteekplaatsen op strategische plaatsen – meegenomen.

Inventarisatie

De gemeenteraad vroeg het college ook om een inventarisatie van alle huidige zogenoemde grijze wegen binnen de gemeente die in de nieuwe wegcategorie kunnen vallen. Slegers schrijft nu in een memo dat die zullen worden opgenomen in het Zaans Mobiliteitsplan dat eerdaags het licht zal zien – onder het voorbehoud dat deze lijst onvermijdelijk zal moeten worden opgesteld met de op dat moment voorhanden zijnde kennis over de nieuwe wegcategorie. Daarbij wordt ook naar de rondweg in Westerkoog gekeken. Als de rondweg qua verkeersintensiteit binnen de voorwaarden voor GOW-30 past en/of er beperkte aanpassingen aan de (nu voorgestelde) inrichting nodig zijn, komen de Glazenmaker en de Wildeman weer op de raadsagenda te staan.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen