‘Westerkoog’ naar de rechter wegens werk aan rondweg

Foto: Google Street View

Het laatste woord is nog lang niet gezegd over de permanente opening van busbrug De Binding, de aanpassing van de rondweg van Westerkoog en de ontsluiting van het alsmaar doorgroeiende Westerwatering. De Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog stapt naar de rechter om de aanpassingen aan de Glazenmaker en de Wildeman tegen te houden.

De gemeenteraad ging onlangs akkoord met die plannen, maar als de nu uitgezette koers wordt uitgevoerd ‘zal een en ander uiteindelijk aan de rechter voorgelegd gaan worden,’ schrijft bestuurslid André Meester van de stichting aan de raadsleden. Hij verwijt hen een  gebrek aan ethiek door een besluit te nemen waarvan bekend is ‘dat het geen enkel maatschappelijk doel dient’ maar wel handenvol geld kost. De ‘heldere’ maatschappelijke kosten en baten analyse die daarvan is gemaakt laat daar geen twijfel over bestaan en veel raadsleden zijn ook alleen akkoord gegaan omdat ze geen op de korte termijn uitvoerbare alternatieven zien voor een verbeterde ontsluiting van Westerwatering.

Rituele politieke dans

Verkeersveilig en Gezond Westerkoog omschrijft dat als een ‘rituele politieke dans, waarin zorgvuldig vermeden werd om op elkaars tenen te trappen zodat de vooraf gemaakte afspraak (‘de busbrug gaat open’) niet in gevaar kwam’. Maar dat is volgens Meester niet de kern van de kwestie: ‘Uw eerste verantwoordelijkheid betreft een ethisch verantwoord en behoorlijk bestuur, ten dienste van uw huidige én toekomstige burgers. Het nu voorliggende plan voldoet niet aan die kwalificaties. Wij begrijpen dat gedane verkiezingsbeloften en gemaakte coalitieafspraken voor leden van de raad politiek gewichtige zaken zijn, maar het zal politiek toch niet onmogelijk zijn om op basis van voortschrijdend inzicht te besluiten daar op een andere wijze invulling aan te geven, als dat bij nader onderzoek verstandiger blijkt?’

Tunnel

Het alternatief dat de stichting voorstelt is om de ontsluiting van Westerwatering mee te nemen in de grotere context van het in de afrondingsfase verkerende Zaans Mobiliteitsplan en om de reservering van bijna vier miljoen euro voor de aanpassingen aan de rondweg te zien ‘als het begin van een spaarpot voor een echte oplossing’. Voor de langere termijn nam de raad een motie van de VVD aan om onderzoek te doen naar een tunnel onder het spoor ter hoogte van de Vincent van Goghweg. Daar is in 1988 al onderzoek naar gedaan door het Bureau Goudappel Coffeng, brengt Meester in herinnering.

Vrijwel onmogelijk

‘De resultaten van dit onderzoek zijn ons inziens zeker zeer relevant. Dat er ruim 30 jaar voorbij zijn gegaan zonder dat dit idee tot enig resultaat heeft geleid, maakt de geloofwaardigheid dat dit nu opeens wél zal lukken er niet groter op.’ Maar wat staat dan zoal in dat onderzoek? Niets dat op een ei van Columbus wijst: ‘De geringe afstand tussen de bebouwing langs de Provincialeweg en de spoorbaan maakt het vrijwel onmogelijk een ongelijkvloerse kruislng te realiseren. Een ‘hoge’ spoorwegkruising zou technisch realiseerbaar zijn, maar levert voor de betrokken bebouwing een onhoudbare situatle op. Een onderdoorgang vraagt zoveel ruimte in een tunnelbak dat de parallelweg of het fÍetspad niet kunnen worden gehandhaafd.’  En ‘een ongelijkvloerse kruising van de spoorbaan lijkt vooralsnog niet mogelijk’.

Petities

Twee petities aangaande het openstellen van De Binding strijden intussen om de meeste stemmen. De ene is Open de Busbrug 24/7 (die al bijna 680 keer is getekend) en de andere Red de 70 bomen voor herplant, met tot dusver bijna 140 sympathisanten. De herinrichting van de rondweg van Westerkoog maakt de kap van 70 volwassen bomen noodzakelijk. Er komen wel bomen voor terug, maar gevreesd wordt dat de groene aanblik van de wijk en de biodiversiteit jarenlang schade zal oplopen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen