Wat gaan automobilisten doen met ‘adviessnelheid’ van 30?

Foto: Google Street View

Het wordt nog interessant: gaan de meeste inwoners van Westerwatering die straks ook in de spits gebruik mogen maken van busbrug De Binding zich houden aan de adviessnelheid van 30 kilometer per uur op de rondweg van Westerkoog? De inwoners van die laatste wijk hebben er een hard hoofd in, maar een raadsmeerderheid heeft – al dan niet schoorvoetend – ingestemd met de voorgestelde herinrichting.

De adviessnelheid betekent dat de Glazenmaker en de Wildeman voorrangswegen kunnen blijven en dat fietsers en gemotoriseerd verkeer de rijbaan niet hoeven te delen – volgens wethouder Gerard Slegers van Mobiliteit en Infrastructuur twee wettelijke vereisten voor een 30-kilometerweg. Dat er in Den Haag gewerkt wordt aan de invoering van 30-kilometerontsluitingswegen die een andere inrichting mogelijk maken doet daar niets aan af. Evenmin als het feit dat het in Oostzaan kennelijk al wel kan, een 30-kilometervoorrangsweg en gescheiden fietsstroken.

Drie partijen tegen

Het collegevoorstel voor de herinrichting van de rondweg leidt tot de kap van zo’n 70 bomen, wat vooral voor de Partij voor de Dieren onverteerbaar is. Die partij stemde tegen, net als de SP (veel te grote verkeersdrukte te verwachten) en Lokaal Zaans (onvoldoende toekomstpersperctief voor Westerkoog). De door LZ zo gewenste weg binnendoor die bij de bouw van Westerkoog was ingetekend maar er nooit kwam wordt nu het te laat is door velen gezien als een gemiste kans, maar gezien de aanwezigheid van de Prinsenstichting op een deel van het tracĂ© inmiddels een gepasseerd station.

Tunnel Vincent van Goghweg

Het is niet de enige kapitale fout waar inwoners al tientallen jaren onder gebukt gaan. Bij de bouw van Westerwatering werd verzuimd om een ontsluiting richting de Vincent van Goghweg mee te nemen in het ontwerp. Daar gaat het college nu – ook al schoorvoetend – onderzoek naar laten doen: volgens Slegers wordt de belasting daarmee wel erg groot voor zijn toch al tijd tekort komende ambtenaren. Volgens fractievoorzitter Marc Wit van het CDA moet hij het onderwerp daarom ruimer uitzetten, want de verkeersdrukte in Zaanstad is geen lokaal maar een regionaal probleem. Dat dit kan bewijst het aanpakken van de spoorwegovergang Guisweg, waarvoor de gemeente samenwerkt met de Vervoerregio Amsterdam, de provincie, ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat. Ook de mogelijkheid om het spoor ondergronds te brengen moet (weer) worden bekeken.

In de gaten houden

De gemeente gaat de ontwikkelingen in Westerkoog na de 24-uursopenstelling van de busbrug goed in de gaten houden. Volgens Slegers is het ontwerp zoals dat zal worden uitgevoerd de meest veilige oplossing. Hij bestreed de stelling van de SP dat het verkeer doorgroeit naar 1200 verkeersbewegingen per dag. Dat is het absolute maximum dat de weg kan verwerken, maar de verwachting is dat het er tot 2030 niet meer dan 700 tot 800 zullen zijn. Ook al omdat mensen in de toekomst structureel meer thuis zullen blijven werken. Zo’n jaar na de permanente openstelling van De Binding zal de Westerkogers worden gevraagd hoe dat bevalt.

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen