Roltrap slokte al drie ton op voor reparaties: vervanging lonkt

Foto: Google Street View

De met frequente storingen kampende roltrap bij het Ankersmidplein heeft de gemeente de afgelopen tien jaar zo’n drie ton gekost aan reparaties, naast de jaarlijkse onderhoudskosten van 60.000 euro. Eind vorig liep het vierjarige onderhoudscontract met de aannemer af en is er een onafhankelijke inspectie uitgevoerd. Die leverde 58 defecten op.

De roltrap werd in 2012 geïnstalleerd en is sinds 2017 in beheer en onderhoud bij de gemeente. In 2016 en opnieuw in 2019 wees een raadsmeerderheid een voorstel om hem te vervangen door een vaste trap af en in 2019 werden er aanpassingen gedaan die niet het gewenste resultaat hadden. Het vervangen van de meest kritieke onderdelen en de instandhouding van de huidige roltrap voor een periode van twee jaar gaat nog eens 75.000 euro kosten. Voor de periode daarna liggen drie scenario’s op tafel.

De opties

Dat zijn het reviseren van de huidige roltrap met nieuwe onderdelen (inclusief een overkapping en een afscheiding) voor 378.000 euro, de vervanging door een nieuwe roltrap van een hogere kwaliteit en de extra maatregelen voor 900.000  euro en – toch weer – de vervanging door een vaste trap voor 400.000 euro. Het plaatsen van een afscheiding aan de kant van de waterval en de overkapping zijn noodzakelijk om storingen aan de technische installatie te verminderen dan wel te voorkomen. Mooier wordt het er daardoor niet op: de overkapping zal de zichtlijn vanaf het Stadhuisplein richting de Gedempte Gracht verstoren.

Onderhoudskosten

In de onderhoudskosten die de drie keuzes vergen zitten grote verschillen: respectievelijk 35.000, 9000 en 4000 euro per jaar. Het is duidelijk wat de voorkeur van het college heeft: een vaste trap is duurzamer, gaat langer mee, verbruikt geen energie en de onderhoudskosten zijn laag. Gezien de eerdere stellingnames van de raad is dat echter geen gelopen race. Een roltrap past ook beter bij ‘een hogere kwaliteitsbeleving van het centrum van Zaandam,’ zo geeft het toe en een (functionerende) roltrap blijft een goede voorziening voor personen die minder mobiel zijn. Mocht de raad willen blijven rollen, dan heeft het college een voorkeur voor een nieuwe, betere trap.

Westerwatering

De roltrap en de lift aan de westkant van het station zijn in beheer en onderhoud bij ProRail en bij storingen en incidenten heeft de gemeente daarover contact met de regio-stationsmanager van Pro Rail in Amsterdam. ‘Geregeld wordt daarbij ook opgeschaald naar het management van ProRail om de urgentie van de bereikbaarheid en toegankelijkheid van het stationsgebied onder zijn aandacht te brengen. Overigens kunnen storingen door gebruikers van de roltrap en lift aan ProRail worden doorgegeven,’ schijft het college ook nog aan de raad. Die heeft er het laatste woord over.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen