Gemeenteraad wil roltrappen in het centrum niet kwijt

Foto: Pixabay

De gemeenteraad van Zaanstad wil de roltrappen in het centrum van de stad houden en gaat het voorstel van het college voor een vaste trap bij hotel Intell over twee weken naar de vergetelheid stemmen. Ook al staan de trappen ontzettend vaak stil en zijn ze een schip van bijleg, ze horen bij het Inverdan zoals het de raad altijd voor ogen heeft gestaan.

De oplossing is simpelweg een betere kwaliteit trap, zo betoogde DZ-raadslid Jos Kerkhoven die wethouder Gerard Slegers aanraadde om eens in Amsterdam in de Zouthaven te gaan kijken en een praatje te maken met zijn hoofdstedelijke collega. De roltrappen in de open lucht naast de Passagiersterminal zijn bedoeld voor toeristen die daar per touringcar en riviercruiseschip arriveren en er bij aankomst meteen in een rondvaartboot kunnen overstappen. De daar geïnstalleerde trappen geven volgens Kerkhoven nauwelijks problemen, terwijl ze in Zaandam – vooral door vandalisme – met grote regelmaat tot stilstand komen. Overigens schreef Het Parool in maart 2017: ‘Roltrappen in de buitenlucht ten behoeve van voetgangers, niet horend bij een trein- of metrostation, zijn nieuw in de stad, maar niet in Zaandam. Daar draaide de bouw van een buitenroltrap uit op een financieel debacle. De machinerie bleek niet bestand tegen het Nederlandse ­klimaat. De roltrap is daar inmiddels vervangen voor een stenen trap.’ Het was wat voorbarig en als het aan de raad ligt komt het zo ver ook niet.

Lift

Voor minder mobiele inwoners en bezoekers hoefde de vaste trap volgens Slegers geen al te groot obstakel te worden, vanwege de veel stabielere betrouwbaarheid van de nabije lift. Die heeft dan weliswaar een keer 49 dagen stilgestaan, maar dat was na extreem vandalisme waarna voor het herstel veel onderdelen moesten worden besteld. De door het college gewenste vaste trap moest tussen 350.000 en 400.000 euro gaan kosten; een robuuste roltrap van ThyssenKrupp 500.000 tot 600.000 euro. Maar dan stelt het bedrijf nog wel als eis dat er een door de gemeente niet gewenste overkapping komt en worden er restricties ingebouwd zoals de beperking van de financiële aansprakelijkheid.

Roltrap ProRail

De wethouder meldde ook nog dat ProRail, de eigenaar van de eveneens met regelmatige uitval kampende trap in het station, eventueel bereid is om de vervanging daarvan naar voren halen van 2021 naar 2020. Dat is echter afhankelijk van de oplevering van de fietsenstalling: een nieuwe rollende trap installeren en in beruik nemen terwijl er nog bouwwerkzaamheden bezig zijn doet het materiaal geen goed.  

Reacties