Zaanstad heeft bewoners van de Opera in Zaandam gevraagd of zij hun inpandige garage nog steeds gebruiken om te parkeren, omdat de maatvoering daarvan niet meer voldoet aan de huidige eisen. Maar wie de garage niet gebruikt om te parkeren, heeft ook geen recht op een inrit.
Zaanstad inventariseerde het gebruik van de nu algemeen als te klein ervaren garages omdat er mogelijk Opera-bewoners zijn met een kleinere auto die de garage wél willen blijven gebruiken om te parkeren nu de straat betaald parkeren heeft gekregen, luidt het antwoord op vragen van Democratisch Zaanstad. De Opera is eind jaren 80, begin jaren 90 gebouwd, toen de normen voor garageafmetingen anders waren dan nu. 'Het heeft daarom weinig zin om als gemeente te stellen dat deze adressen over een eigen parkeerplaats beschikken, terwijl de garage feitelijk niet wordt gebruikt om te parkeren,' aldus de toelichting op de vraag waar de nieuwsgierigheid van Zaanstad op gebaseerd was.
Het onderzoek naar parkeren op eigen terrein maakt standaard deel uit van de invoering van betaald parkeren om te kunnen bepalen hoeveel parkeervergunningen kunnen worden verleend per adres. Volgens DZ is de vraag van de gemeente naar het garagegebruik bij Opera-bewoners echter slecht gevallen. De gemeente laat weten er 'heel weinig' negatieve reacties op te hebben ontvangen.
Als de garage volgens de gebruikers niet geschikt is voor parkeren dan wordt het betreffende adres niet gekort op een parkeervergunning en is het mogelijk om twee vergunningen aan te vragen op het adres. Zaanstad laat de inrit richting de garage dan vervallen, omdat die niet als zodanig die niet wordt gebruikt en op gemeentegrond ligt. Er wordt wel rekening gehouden met alternatieve functies van garageboxen, zoals de opslag van hulpmiddelen, fietsen of scootmobielen. Het daadwerkelijke gebruik van de garages wordt door de gemeente niet gecontroleerd: het gaat om een papieren exercitie. Over de toekomstige inrichting van de straat is nog niets besloten.