‘Menukaart van re-integratievoorzieningen’ moet meer mensen uit de bijstand halen

Foto: UWV

De gemeente heeft een ‘menukaart van re-integratievoorzieningen’ ontwikkeld gericht op de groep inwoners met een lange, maar wel overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt.

Volgens berekeningen van het Rijk zijn er in Zaanstad zo’n 300 mensen te veel die een beroep op een bijstandsuitkering doen. Die moet de gemeente dus in elk geval aan het werk zien te krijgen, omdat er vanuit Den Haag geen budget voor komt. Het stijgende aantal burgers dat een bijstandsuitkering nodig heeft, heeft niet geleid tot een evenredige groei van het aantal ambtenaren dat hen moet begeleiden, de zogenoemde casemanagers. Casemanagement is echter wel een cruciaal onderdeel van de Zaanse participatieaanpak.

Extra aandacht

Nu er een passend aanbod voor de doelgroep met een lange afstand tot de arbeidsmarkt ontwikkeld is, is het zaak om méér mensen uit die doelgroep van dat aanbod gebruik te laten maken. Nog dit jaar wordt een extra casemanager aangetrokken die zich richt op de groep van rond 500 mensen die al part time inkomsten uit arbeid heeft. Zij worden uitgenodigd voor een trajectgesprek met als doel de mogelijkheden tot urenuitbreiding te onderzoeken, bij hun huidige werkgever of door er een tweede parttime baan bij te zoeken.

Instromers in de bijstand worden gesproken en ondersteund door de wijkteams en de gemeentelijke afdeling Werk. Er worden twee extra casemanagers aangetrokken en ingezet om mensen die al langere tijd een uitkering hebben, maar die bij de gemeente een beetje uit beeld verdwenen zijn te benaderen. Ook deze doelgroep zal worden uitgenodigd voor een gesprek om de re-integratiemogelijkheden te bespreken.

8ting in Wormerveer en Poelenburg

Deze maand is in Wormerveer en Poelenburg begonnen met een pilot om 8ting uit te proberen. 8ting begeleidt bijstandsgerechtigden naar werk middels persoonlijke aandacht en ‘op maat aangeboden interventies’. Deze werkwijze is een mix van fysiek en digitaal contact, ondersteund door een online platform. De methodiek is ontwikkeld in Enschede en getoetst door de Universiteit van Twente. Met de mix van fysiek en digitaal contact lukt het om meer klanten effectief te bereiken. Het aantal contacten neemt toe en de gemeente krijgt meer inzicht en overzicht in het bestand van werkzoekenden.

Bij de voorzieningen die Zaanstad heeft opgetuigd speelt de combinatie van werkervaring, empowerment (de kracht om het lot in eigen handen te nemen) en vaardigheidstraining een prominente rol. Daar horen ook Zaanstad Werkt! en ZaanStart bij.

‘Veelbelovend’

Zaanstad Werkt! is een traject van acht weken waarin sollicitatietraining wordt gecombineerd met directe arbeidsbemiddeling. De training leert deelnemers ook om moderne communicatietechnieken in te zetten om werkgevers van hun waarde te overtuigen. Het geheel wordt afgesloten met een persoonlijke pitch voor een aantal potentiële werkgevers. Zaanstad Werkt! is genomineerd voor de ESF Award 2017 van het Europees Sociaal Fonds in Brussel.

ZaanStart is een werktraject waarbij het opdoen van werkritme en het ontwikkelen van werknemersvaardigheden door directe aansturing van een leidinggevende centraal staat. Dit vindt plaats onder begeleiding van een team van de gemeente zelf. Beide projecten laten volgens portefeuillehouder Dennis Straat ‘veelbelovende uitstroomresultaten’ zien.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen