Na de eerste ship-to-ship bunkering met methanol in de Amsterdamse haven vonden onlangs ook de eerste bunkeringen plaats met vloeibare waterstof. Het was de eerste keer in Nederland dat een schip werd gebunkerd met deze vorm van waterstof. Het superjacht de Breakthrough, dat bij Feadship lag, werd voorzien van deze alternatieve brandstof.
Het tankproces voor het 118,8 meter lange superjacht begon met een eerste levering van vloeibare waterstof, gevolgd door bijtankoperaties een aantal weken later. De bunkering vond plaats met een vrachtwagen van Air Products. De Breakthrough, gebouwd door Feadship, is het eerste superjacht dat een 3,2 MW waterstofbrandstofcelsysteem integreert. Dit systeem genereert elektriciteit zonder verbranding, met als enig bijproduct water.
Milembe Mateyo, Directeur CNB en Rijkshavenmeester Noordzeekanaal verwacht dat meerdere alternatieve brandstoffen voor de scheepvaart naast elkaar zullen bestaan. 'Dat vraagt flexibiliteit en een vooruitziende blik van ons én de bedrijven in het havengebied. We zijn trots dat er in onze haven nu een eerste bunkering met vloeibare waterstof heeft plaatsgevonden. Het laat zien dat waterstof als brandstof een haalbare oplossing is voor emissievrij varen. Dit is een belangrijke stap richting duurzamere scheepvaart en ons doel om hier als een Multi Fuel Port in te faciliteren.'
Port of Amsterdam was nauw betrokken bij het mogelijk maken van deze bunkering. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied werd geadviseerd over de veiligheid vanuit de ervaring en expertise met het bunkeren van andere alternatieve brandstoffen zoals de methaan en gasvormige waterstof. 'We willen het voortouw nemen om verduurzaming van de scheepvaart aan te jagen en te versnellen. Dit doen we door het te faciliteren, stimuleren en reguleren. Denk bijvoorbeeld aan de aanleg van infrastructuur en het scheppen van de randvoorwaarden die nodig zijn voor de transitie naar volledig duurzame scheepvaart,' laat Port of Amsterdam weten.