Eerste bunkering van methanol voor schip Van Oord in Amsterdamse haven

21 mei , 13:30 Bedrijvigheid
screenshot 20250521 110211
Van Oord

De eerste ship-to-ship bunkering van methanol in de Amsterdamse haven had vorige week plaats bij de terminal van TMA Logistics. Daar werd het offshore installatieschip Boreas van Van Oord voorzien van 500 ton groene methanol, geleverd vanaf het bunkerschip Chicago. De Boreas is het eerste schip in zijn soort dat op methanol kan varen, waarmee de ecologische voetafdruk aanzienlijk wordt verminderd.

De Boreas is nieuw en het grootste in zijn soort. In maart kwam het schip via Zeesluis IJmuiden voor het eerst de Amsterdamse haven binnen. Geavanceerde emissiecontroletechnologie minimaliseert de NOₓ-uitstoot, terwijl een batterijpakket van 6000 kWh het brandstofverbruik en de uitstoot verder verlaagt. 'We kijken ernaar uit om dit indrukwekkende schip in te zetten voor onze offshore windprojecten en de transitie naar hernieuwbare energie verder te bevorderen,' zei Jaap de Jong, projectdirecteur bij Van Oord. 

Voorloper  

De methanol werd geleverd door OCI HyFuels. Groene methanol wordt geproduceerd met duurzame grondstoffen zoals afval- en reststromen. Hiermee is de uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof aanzienlijk lager. 'Het is voor ons een belangrijke voorloper op het gebied van het gebruik van duurzame brandstoffen in de scheepvaart,'aldus Henri van der Weide, adviseur Clean Shipping bij Port of Amsterdam: 'Wij zijn blij dat Van Oord de keuze heeft gemaakt voor methanol.' Momenteel wordt gewerkt aan het ontwikkelen van veiligheidsstandaarden die het bunkeren van alternatieve brandstoffen in de Amsterdamse haven mogelijk maken. Denk hierbij aan LNG, waterstof, ammoniak en dus ook methanol. Er is al een veiligheidschecklist voor bunkeringen ontwikkeld. In de Amsterdamse haven vinden steeds vaker bunkeringen van alternatieve brandstoffen plaats.