Doe-het-zelf retailer Praxis stopt definitief met de papieren folder en zet vol in op digitale communicatie. Praxis speelt daarmee in op de groeiende digitalisering én maakt een bewuste keuze voor een efficiëntere en duurzamere aanpak. 'Via digitale folders en online kanalen zoals de website, app en nieuwsbrief krijgen klanten sneller en gerichter advies, inspiratie en de beste aanbiedingen,' aldus de keten.
Dat deze strategie gewaardeerd wordt bleek recent toen Praxis de Beste Folder Award 2025 won voor de online folder in de categorie Bouwmarkt, Tuin & Dier. Uit onderzoek bleek dat de papieren folder steeds minder effectief was, terwijl de kosten stegen. Dankzij data en voorspellende modellen wist Praxis de folder al gerichter in specifieke gebieden te verspreiden, maar begin dit jaar volgde de logische vervolgstap: volledig stoppen met het verspreiden van de papieren folder. Het vrijgekomen budget wordt nu slimmer ingezet, onder andere voor gerichtere online aanbiedingen en advies op maat.
De overstap naar digitaal heeft een forse milieuwinst: in drie jaar tijd is het papierverbruik voor de folder al met 80 procent gedaald. Door nu volledig te stoppen met de papieren folder vermindert Praxis de CO2-uitstoot die vrijkomt bij papierproductie en transport aanzienlijk. 'Door groots in te zetten op digitaal kunnen we klanten nog beter bedienen met de nieuwste technologieën en tegelijkertijd bijdragen aan een beter milieu,' zegt Miranda Smit, Marketing Directeur van Praxis.