De rechtbank in Zeeland West-Brabant heeft
Dinner Train failliet verklaard. De onderneming die luxe diners aanbood in een rijdende trein kampte de afgelopen weken al met problemen. Daarom waren
alle ritten geschrapt.
De rechter heeft een curator aangewezen, die moet kijken of er nog een doorstart voor het bedrijf in zit. Dat zou dan de tweede zijn, want in oktober 2019 nam voormalig marketingdirecteur Tim Beltz de toen ook al bankroet verklaarde onderneming over en strartte met ritten vanuit Den Bosch. In november dat jaar vertrok het railrestaurant ook weer uit onder meer Amsterdam en Haarlem voor een twee uur durende culinaire reis door de wijde omgeving en was de trein ook op de Zaanlijn geen onbekende verschijning.
Geen geld voor medewerkers
Niet alleen gedupeerde consumenten, maar ook de ongeveer 50 inhuurkrachten van wie Dinner Train gebruikmaakte lijken door het faillissement van het bedrijf met lege handen achter te blijven. Dat vreest de FNV. De vakbond had al van sommigen te horen gekregen dat Dinner Train niet meer uitbetaalde. Enkelen van hen zouden nog duizenden euro's te goed hebben van het bedrijf.
Belazerd
Omdat ze formeel als ZZP'er aan de slag waren voor de onderneming, neemt uitkeringsinstantie UWV de betaling van hun loon in principe niet over. Als ze in plaats van als zelfstandigen als werknemers in dienst waren geweest, waren ze bij een bankroet wel van uitbetaling verzekerd geweest. Sharon Bandell, FNV-projectleider aanpak schijnzelfstandigheid, wil zich er hard voor maken dat de inhuurkrachten alsnog als werknemers worden bestempeld.
'Dit waren gewoon verkapte werknemers. Ze zijn belazerd,' zegt de vakbondsvrouw over de veelal jongeren en studenten die bij de rijdende restaurants van Dinner Train in de keuken en in de bediening werkten. De bond hoopt dat de curator er bij het UWV op kan aandringen de inhuurkrachten als werknemers te behandelen, zodat ze alsnog worden uitbetaald.