Provincies maken zich hard voor behoud busvervoer

Foto: Wikimedia / Lijn 45

Het openbaar vervoer is een onmisbare publieke voorziening, maar de naweeën van corona zijn nog steeds groot. Het Rijk steunde het OV tijdens de gezondheidscrisis, toen de reizigersaantallen met wel 50 procent afnamen. Langzamerhand neemt dat aantal weer toe, maar het gaat waarschijnlijk tot 2026 duren voordat alle reizigers terug zijn.

Volgens de provincie benodigde investeringen.

 

Het Rijk besloot echter onlangs dat de steun aan het OV aan het eind van dit jaar niet meer verlengd wordt. Gedeputeerde Jeroen Olthof noemt dat ‘onbegrijpelijk’. ‘De afgelopen twee jaar hebben we met elkaar honderden miljoenen in het OV gepompt om het OV tijdens de coronacrisis te laten overleven. Dat is weggegooid geld als nu gestopt wordt met de steun, en dat vlak voordat het OV zich hersteld heeft,’  zegt de Noord-Hollandse bestuurder.

Hard nodig

‘Met alle opgaven waar we voor staan (woningbouw, stikstof, bereikbaarheid) is een goed OV-netwerk juist hard nodig. Zonder steun uit Den Haag rijden er volgend jaar minder bussen in Noord-Holland. Terwijl het juist nodig is dat steeds meer mensen met het OV gaan. Alleen zo houden we Noord-Holland bereikbaar én leefbaar.’ Hij staat niet alleen met zijn standpunt: alle provinciebesturen en twee vervoerregio’s luiden samen de noodklok.

Reacties

Cookieinstellingen