BIZ-heffing even on hold terwijl wethouder antwoorden zoekt

Foto: Pixabay / Mohamed Hassan

Wethouder Hans Krieger heeft de POV beloofd dat ondernemers in het stadshart voorlopig niet opnieuw worden geconfronteerd met aanmaningen voor het betalen van de BIZ-heffing. De partij was van plan om er vanavond vragen over te stellen, maar wacht nu even op de dingen die komen gaan. D66 is bezorgd over het ondernemersklimaat.

Krieger liet fractievoorzitter Harrie van de Laan weten meer dan twee dagen nodig te hebben voor de benantwoording, maar de twee hebben afgesproken dat die er volgende week komt. In de tussentijd wordt geen actie richting de ondernemers ondernomen. ‘Daar kan ik mij prima in vinden,’ laat Van der Laan weten. Intussen wil D66 het met de wethouder hebben over de resulaten van de enquête van MKB Nederland voor de tweejaarlijkse verkiezing van de MKB-vriendelijkste gemeente van het land. Wat Zaanstad betreft is daar nog wel wat werk aan de winkel.

Eén na laatste

In november vorig jaar wees Zaanstad alle lokale ondernemers op die enquête en inn de ogen van D66 zijn de resultaten niet bemoedigend. Ten opzichte van de vorige vragenlijst in 2018 daalde de algemene waardering van rapportcijfer 6,1 naar een 5,9. Purmerend is koploper in onze regio met een 6,8 en Zaanstad neemt de op één na laatste plaats in. De slechtste score is genoteerd op het onderdeel ‘afstemming en overleg met ondernemers,’ dat een schamele 4,5 opleverde. Overal elders in Zaanstreek – Waterland lukt dat beter.

Hoog Ik vertrek-gehalte

‘Droevig is ook te lezen dat negen procent van de ondernemers Zaanstad wil verlaten,’ schrijft steunfractielid Rob Karst in een rondvraag. ‘Bijna alle regiogemeenten scoren hier nul procent.’ Positieve punten die ondernemers noemen zijn de digitale informatie, de telefonische bereikbaarheid en de snelle betaling van facturen van de gemeente. De negatieve punten zijn echter in de meerderheid:

  • Er is behoefte aan meer overleg;
  • Ondernemers verwachten betere communicatie van de gemeente;
  • De binnenstad is slecht bereikbaar / heeft een slechte infrastructuur;
  • Vergunningaanvragen worden traag afgehandeld;
  • Afspraken van de gemeente worden niet nagekomen;
  • Medewerkers van de gemeente met kennis van zaken zijn niet of moeilijk bereikbaar;
  • Terugbelverzoeken worden structureel genegeerd;
  • De gemeente toont geen betrokkenheid;
  • De openbare ruimte is slecht verzorgd.

De meeste opmerkingen refereren hierbij aan het functioneren van de gemeentelijke organisatie en (ondernemer) Karst noemt het ‘opvallend’ dat ook bij de sterke punten van de gemeente veel zwakke punten worden vermeld in de rapportage. Het college stelde eerder dat de matige waarderingen ook gezien moesten worden in het licht van de coronamaatregelen die veel MKB’ers pijn doen, maar dat is een landelijke situatie en de uitkomsten bij andere gemeenten laten een stuk positiever beeld zien. Karst wil daar meer over weten en bovendien horen welke plannen er zijn om het vertrouwen van ondernemers in de gemeente te verbeteren en op welke termijn die verwacht kunnen worden.

Reacties