Gemeenten, partijen uit de vervoerssector en staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat hebben vandaag de uitvoeringsagenda stadslogistiek getekend, die ervoor moet zorgen dat steden niet langer vervuild worden door uitlaatgassen van vrachtwagens of bedrijfsbusjes. De bevoorrading van winkels moet schoon en veilig gaan gebeuren.
Steden door het hele land voeren steden vanaf 2025 een zero-emissiezone in. Ondernemers kunnen met subsidie overstappen op een schone bestelbus of vrachtwagen . 'Nu we meer thuis zijn valt op hoeveel bestelbusjes en vrachtwagens er rondrijden in de steden. De afspraken die we vandaag maken zorgen ervoor dat het vanzelfsprekend wordt dat over een aantal jaar in de stad de schappen vol liggen, het afval wordt opgehaald en je pakje er op tijd aankomt, maar dan zonder uitlaatgassen en CO2-uitstoot. Ik vind het heel mooi om hier samen met steden en de transportsector in op te trekken. Dit is Nederland transportland op zijn best,' aldus Van Veldhoven in de aankondiging van het akkoord.
Veertien steden hebben al formeel aangekondigd in 2025 een zero-emissiezone in te voeren, maar dat moeten er 30 tot 40 worden. Zaanstad is bezig met de voorbereidende stappen
. Concreet betekent het voor de steden dat daar op termijn alleen nog volledige uitstootvrije bestelbussen en vrachtwagens rijden. Een belangrijk doel van de afspraken is ervoor zorgen dat ondernemers en vervoerders hun werk in de stad goed kunnen blijven doen. Er zijn 'heldere afspraken' gemaakt die voor alle zero-emissiezones gaan gelden, zodat de overgang haalbaar en betaalbaar is, ook voor de kleine ondernemer. Gemeenten moeten het instellen van een zone minimaal vier jaar van tevoren aankondigen.
Daarnaast maakt het kabinet de aanschaf of lease van een schone bestelbus of vrachtwagen de komende jaren aantrekkelijker. Vandaag is de subsidieregeling voor schone bestelbussen definitief geworden. Vanaf 15 maart kunnen ondernemers tot 5000 euro subsidie krijgen bij de aanschaf of lease van zo’n bus. Bovendien maakte Van Veldhoven afgelopen vrijdag bekend dat ook voor schone vrachtwagens in maart het subsidieloket opengaat. Provincies en gemeenten zijn met de netbeheerders volop aan de slag om te zorgen dat er genoeg laadpalen op plek staan waar ze nodig zijn. Nederland is koploper in Europa bij de aanleg van laadpalen.
Brancheorganisaties, ondernemersverenigingen en vervoerders zijn nauw betrokken bij de uitvoering van de agenda stadslogistiek. Voorzitter van Transport en Logistiek Nederland, de voormalige Noord-Hollandse Gedeputeerde Elisabeth Post: 'Met het tekenen van de uitvoeringsagenda zetten we een belangrijke stap richting emissievrije stadslogistiek. Voor transportondernemers is het belangrijk dat de transitie naar emissievrije stadslogistiek realistisch en haalbaar is. Daarom denken we graag mee vanuit de praktijk. Waar moeten laadpalen staan?
En waar kunnen we slim samenwerken om bijvoorbeeld aan de rand van de stad goederen te combineren? We zijn een ambitieuze sector, maar maken de overgang naar emissievrije stadslogistiek niet alleen. Daarom is samenwerking met alle betrokken partijen van essentieel belang.' Het uiteindelijke doel is volledig uitstootvrij wegverkeer in 2050.
Het invoeren van zero-emissiezones scheelt in 2030 circa één megaton CO2 per jaar. Dat is vergelijkbaar met de totale jaarlijkse uitstoot door aardgasgebruik van alle huishoudens in Den Haag en Rotterdam samen. Daarnaast wordt de lucht veel schoner. Het verkeer is in de stad de belangrijkste bron van luchtverontreiniging die mensen direct inademen. Nederland is het eerste land ter wereld waar steden een dergelijke zone in kunnen voeren.