Er zit niet echt schot in emissievrije bevoorrading van binnensteden

Foto: Twitter

Slechts veertien gemeenten hebben tot nu toe de ambitie uitgesproken om te komen tot een emissievrije bevoorrading van hun binnensteden in 2025. Zaanstad zit daar niet bij.

De zogenoemde Green Deal Zes werd al in 2014 afgesloten tussen het kabinet en het bedrijfsleven, maar gemeenten over de streep trekken wil nog niet erg lukken. Inmiddels heeft ook de Amsterdam Economic Board hen opgeroepen om zich aan te sluiten. Onder meer Amsterdam, Haarlem, Den Haag, Rotterdam en Utrecht deden dat al wel.

Gemeenten hoeven niet meer te doen dan beleid te maken, een zone in te stellen en initiatieven van het bedrijfsleven te ondersteunen. Daar zijn geen enorme investeringen aan verbonden en inmiddels rijden er in Nederland al zo’n 100 elektrische vrachtwagens en bestelwagens rond en heeft Albert Heijn al jaren een aantal hybride vrachtwagens.

Eind 2014 tekenden 54 partijen de Green Deal Zes. Die Zero Emission Stadslogistiek draait vooral om samenwerking tussen logistieke bedrijven en overheden, kennisinstellingen en producenten. Gezamenlijk willen zij zich inzetten voor regionale pilots ten behoeve van emissievrije stadslogistiek. Ook Albert Heijn doet daaraan mee.

 


Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen