‘Kou uit de lucht’ tussen Hema en AH, gratis handdoeken ook

Foto:

Albert Heijn heeft al na een week een actie met handdoeken stopgezet nadat topman van Hema Tjeerd Jegen zich not amused toonde dat de Zaanse keten, terwijl alle niet-essentiële winkels – waaronder zijn warenhuisketen – gedwongen gesloten zijn, een één-plus-één-gratis-actie hield met non-food artikelen. ‘Dit is blijkbaar retailsolidariteit midden in een lockdown,’ schreef hij cynisch op LinkedIn.


Hij ‘bedankte’ AH-topvrouw Marit van Egmond en haar collega’s Wouter Kolk van Ahold Delhaize Europa en Frans Muller van Ahold Delhaize ‘voor hun steun’. In een reactie liet Albert Heijn weten dat de folders al gedrukt waren voordat de niet-essentiële winkels op 14 december dicht moesten. De volgende stap was het vroegtijdig afblazen van de voordeelactie, maar dat had volgens het concern niets met de opmerkingen van Jegen van doen en was al eerder besloten. ‘We hebben besloten om de promo nog te laten doorgaan, maar hem na één week te stoppen,’ zei woordvoerster Anousjka Aspeslagh tegen RTL Nieuws. Dat dit samenviel met de digitale tirade van de Hema-baas zou een toevallige samenloop van omstandigheden zijn geweest.

Kou uit de lucht

Ondertussen heeft de handdoekenaffaire de relatie tussen de twee concerns waarschijnlijk geen goed gedaan. Die was eerder al bekoeld toen Hema besloot om haar non-foodartikelen ook te gaan verkopen in de supers van Jumbo, terwijl het in eerste instantie om een samenwerking tussen Hema en Albert Heijn zou gaan. Jumbo nam bovendien tientallen winkels ‘op gewilde locaties in stadscentra’ over van  het geplaagde Hema, dat zeer hectische tijden beleeft. Jegen heeft inmiddels ook op LinkedIn laten weten dat er een gesprek is geweest hussen hem en Kolk en dat ‘de kou uit de lucht is’.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen