Hema, genderneutraal voor kids, zet in op sterkere scheiding ‘dames- en herenproducten’

Foto: Public Domain Pictures

Hema haalde deze week vrijwel alle nieuwskanalen met het bericht dat de keten stopt met de geslachtsaanduiding op het etiket van kinderkleding. Maar vandaag is te lezen dat Hema alle winkels gaat ombouwen tot ‘belevingswerelden’. En dat houdt in dat ‘bijvoorbeeld alle damesproducten bij elkaar staan’.

Het toont maar weer eens aan hoe lastig genderneutraliteit is. Want het warenhuis moet nu bepalen wat bij de ‘damesproducten’ hoort te staan en wat niet en dus ook waar pubers naartoe moeten zodra ze de kindermaten ontgroeid zijn. Dat zou zomaar eens tot nieuwe complicaties kunnen leiden.

In landen als Spanje en Frankrijk had Hema succes met het nieuwe winkelconcept en daarom zijn de komende jaren zijn ook alle Nederlandse vestigingen aan de beurt voor een make over. Bij de kleinere zaken is er al eerder mee begonnen en in Tilburg werd gisteren de eerste grote, ‘nieuwe’ Hema heropend die volgens bezoekers compacter, gestructureerder en overzichtelijker oogt dan voorheen en die bovendien een nieuw assortiment aanbiedt. Vooral de vernieuwingen in het restaurant vielen in de smaak, met een volledig live cooking gedeelte waarvoor zelfs de openingsuren werden uitgebreid.

Naast Hema, die al in 300 van de 700 filialen de aparte afdelingen voor jongens en meisjes samenvoegde en de naam Kids gaf, overweegt ook Zeeman om af te stappen van het onderscheid tussen de seksen. ‘Veel van onze klanten hoeven niet per se roze sokken voor hun meisje’, zei een woordvoerder in het Algemeen Dagblad.

Facebookberichtje

Bij Hema was een van de aanleidingen tot genderneutraliteit op de kinderafdeling een tienjarig meisje die twee jaar geleden via Facebook een berichtje stuurde. Zij stelde zichzelf voor als een stoer meisje en wilde dat er iets gedaan werd aan het assortiment ondergoed: ‘Ik vind dat er ook stoere onderbroeken moeten zijn voor meisjes. Ik vind het niet leuk omdat meisjes kunnen ook stoer zijn en andersom willen jongens misschien ook niet altijd stoere onderbroeken aan’, schreef ze aan de winkelketen.

Eerder dit jaar deed John Lewis ook al ‘sekistische’ labels in de ban. Shirts voor jongens met de opdruk ‘Little man, big ideas’ en een tegenhanger voor de meisjes met ‘Little girl, big smiles’ leidden in het Verenigd Koninkrijk tot rumoer op (vooral) social media, maar het besluit om op alle kleding voor kinderen tot veertien jaar ‘boys and girls’ of ‘girls and boys’ te zetten deed eveneens het nodige stof opwaaien. Zo vroeg presentator Piers Morgan van Good Morning Britain zich af of John Lewis eigenlijk nog wel kon, of voortaan Joan Lewis moest worden genoemd.

Bij discounter Zeeman is inmiddels een aantal artikelen al genderneutraal, zoals babyrompers en -sokjes. H&M en Zara lanceerden genderneutrale collecties en hoewel De Bijenkorf nog ‘geen plannen in die richting’ heeft, staat het warenhuis wel open voor het toevoegen van een ‘interessant genderneutraal merk’.

C&A tegen

Alleen C&A is tegen, schrijft het Algemeen Dagblad. ‘De realiteit is dat er gewoonweg verschillen zijn tussen wat jongens en meisjes mooi vinden’, reageerde een woordvoerder. De Nederlandse modeketen blijft daar rekening mee houden bij het samenstellen van de collectie.

En zo gaan we na genderneutraal taalgebruik in onder meer reizigersinformatie en genderneutrale toiletten nu richting genderneutrale kinderafdelingen en waarschijnlijk straks ook speelgoedwinkels. Hoewel Hema ook aan de slag gaat met de op het eerste oog verre van genderneutrale ‘belevingswerelden’ voor jongeren en volwassenen en nergens iets te vinden is over genderneutraliteit in de toiletruimtes in de vestigingen. Dat lijkt toch een beetje op hinken op twee gedachten.

Er is inmiddels een petitie om Hema wat betreft de kinderetiketten op andere gedachten te brengen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen