Bruna in 2016 opnieuw zeven miljoen in het rood

Foto: Retailtrends

Bruna stond vorig jaar net als in 2015 ruim zeven miljoen euro in het rood. De boekhandelketen met vijf vestigen in Zaanstad – twee in Zaandam en winkels in Assendelft, Koog aan de Zaan en Wormerveer – kreeg eind augustus vorig jaar van aandeelhouder ING nog een extra noodkrediet.

ING verhoogde destijds het krediet van vijf naar acht miljoen euro, zo blijkt uit de jaarrekening. De omzet daalde vorig jaar met 1,7 procent tot 155,7 miljoen euro. Dat komt vooral omdat het aantal franchisevestigingen afnam van 270 tot 250. De eigen winkels, waarvan Bruna er juist vier bij kreeg, groeiden met 11,6 procent. De retailer boekte daarnaast 50 procent omzetgroei online.

Kasgeldleningen

Tot nu toe heeft Bruna geen gebruik hoeven te maken van het door ING verstrekte overbruggingskrediet, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren. De grootaandeelhouders ING en PostNL hadden eerder al een kasgeldlening van eerst zeven miljoen, later opgetrokken tot zeventien miljoen en uiteindelijk 25 miljoen euro verstrekt. Dit geld was onder meer nodig om verliezen af te dekken en te investeren in nieuwe projecten.

Bruna zegt vorig jaar vooral te hebben geïnvesteerd in zijn digitale platforms. Ook was er een apart budget voor Bliyoo beschikbaar, maar dit jaar is deze abonnementsdienst waar consumenten online voor een vast bedrag onbeperkt boeken en tijdschriften kunnen lezen ‘geen speerpunt’ meer in de strategie en de investeringen. De retailer ziet Bliyoo nog wel als een ‘belangrijke aanvulling’ op het aanbod van fysieke boeken en e-books.

Moeilijke markt

Bruna wijt de slechte resultaten aan een combinatie van moeilijke marktomstandigheden en hoge investeringen in 2015 en 2016. Aan de andere kant zijn met name op het hoofdkantoor in Houten forse kostenbesparingen gedaan. In april van dit jaar waren daar van de eerdere 130 medewerkers nog 30 over. Bruna heeft in Nederland bijna 300 winkels met onder meer boeken, tijdschriften, wenskaarten en schrijfwaren.

Nieuwe topman

George Steur is sinds begin deze maand de nieuwe algemeen directeur van Bruna. Hij liet weten de keten ‘weerbaarder’ te willen maken. Door ‘ontplooiing van nieuwe commerciële concepten, verdere merkontwikkeling en verbetering van klanttevredenheid’ wil hij Bruna laten groeien.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen