Deka en AH roepen klanten op crisis sámen te bezweren

Foto: Pixabay / Peggy - Marco

Albert Heijn en DekaMarkt hebben klanten opgeroepen om niet aan het hamsteren te slaan en afstand te bewaren tot medewerkers van de supermarkten. Gisteren sloeg Nederland om onduidelijke redenen massaal karrenvrachten boodschappen in, terwijl er van een haperende bevoorrading helemaal geen sprake is.

‘Momenteel zijn onze medewerkers dag en nacht in de weer om ervoor te zorgen dat u uw boodschappen bij ons kunt doen en kunt blijven doen. Hierbij houden wij voortdurend de huidige ontwikkelingen in de gaten, reageren wij waar nodig en anticiperen wij waar we kunnen,’ schrijft directeur Pieter Rozendaal van DekaMarkt aan de klanten. ‘Maar we doen het niet alleen. Ook onze leveranciers en transporteurs doen er alles aan om de schappen gevuld te houden en de georganiseerde aanvoer voorziet in voldoende aanbod voor al onze klanten.’ Wat er in de winkels verandert is extra aandacht voor gezondheid en hygiëne.

Contacten beperken

‘Vanzelfsprekend kunt u van onze medewerkers de vriendelijkheid verwachten die u van ons gewend bent. Wel vragen we begrip voor het feit dat we voor uw en onze veiligheid gepaste afstand houden en fysiek contact beperken. Om hand-op-hand contact te beperken vragen we u om uw boodschappen met pin of mobiele telefoon af te rekenen. Mocht u hiertoe niet in de gelegenheid zijn, dan vragen we u contant geld neer te leggen bij de kassa en het wisselgeld zelf op te pakken.’ Qua bezorging van online bestelde boodschappen is het drukker dan normaal. Bezorgers brengen die niet meer tot in de keuken, maar zetten ze tot nader order bij de voordeur neer.

Volle distributiecentra

‘Ook deze maatregel is bedoeld om persoonlijk contact te beperken. Al onze bezorgers hebben in hun auto desinfecterende gel om na elke bezorging hun handen te desinfecteren,’ schrijft Rozendaal. Zijn collega Marit van Egmond van Albert Heijn noteert dat er momenteel meer zeep, handgels en houdbare producten zoals pasta worden verkocht. Maat ‘onze distributiecentra liggen vol en we bevoorraden winkels dagelijks meerdere malen. Samen met onze collega’s, leveranciers en transporteurs werken we hard om de schappen goed gevuld te houden. Op dit moment zetten we meer mensen in, zowel in onze winkels als in de bevoorrading. U kunt ons helpen door boodschappen te doen zoals u dat normaal ook doet.‘ De streep is van Van Egmond.

Ook zij hamert op hygiëne in deze situatie, voor de gezondheid van klanten en die van de collega’s. ‘Daarom doen we een dringend beroep op u om zoveel als mogelijk gebruik te maken van de zelfscan en de boodschappen met pin of mobiele telefoon af te rekenen. Als u niet kunt of wilt pinnen, vragen we u om het geld op de kassa te leggen en het eventuele wisselgeld zelf op te pakken. Dat geldt ook voor uw bonuskaart.’ Ook AH zet bestelde boodschappen nu bij de voordeur neer.

 

Reacties