Gebrek aan zelfvertrouwen voedingsbodem burn-out

Foto: Mirjam van Remmerden

Advertorial – Laat mensen zichzelf een rapportcijfer geven voor hun zelfvertrouwen en gemiddeld komt dit ergens tussen een 6 en een 7 uit. Een laag zelfvertrouwen zit veel mensen dagelijks in de weg en draagt bij aan veel stress. In plaats van stress verminderen kan het dus nuttig zijn om te focussen op het vergroten van het zelfvertrouwen. Wat helpt nu wel en wat niet om je zelfvertrouwen te vergroten?

Zelfvertrouwen bestaat uit twee onderdelen. Ten eerste spreken we over zelfvertrouwen als je durft te vertrouwen op wat je kunt, dus op je vaardigheden. Ten tweede spreken we over zelfvertrouwen in de zin van zelfwaardering, de mate waarin je jezelf de moeite waard vindt. Beide aspecten van zelfvertrouwen zijn belangrijk en zijn te ontwikkelen. Helaas zijn er veel strategieën die we onbewust inzetten die averechts blijken te werken. Gelukkig zijn er ook manieren om wel fundamenteel te groeien in zelfvertrouwen.

De drang om steeds beter te presteren

Een bekend fenomeen op het werk: jezelf steeds nieuwe projecten op laten pakken, een hogere functie op de carrièreladder ambiëren, continu zoeken naar hoe jij beter kunt presteren. Maar wat ligt hier voor motief achter? Indien uw drijfveer is dat u bij de realisatie van de doelen pas meetelt voor uzelf, dan is de kans op een burn-out erg groot. Want het probleem is, u zult nooit tevreden zijn en altijd weer een stap meer willen. En dus zal het zelfvertrouwen er structureel niet door gaan toenemen.

De angst om te falen

De angst om iets verkeerd te doen, om betrapt te worden op een fout of om door de mand te vallen omdat we helemaal niet zo bekwaam zijn als we lijken. Niets is zo beklemmend als dat! Het voorkomt dat je mag leren en experimenteren en maakt dat je sterk in ‘goed of fout’ blijft denken, terwijl de wereld helemaal niet zwart – wit is.

De wens om erbij te horen

De sociale media hebben ons in dit opzicht niet echt goed gedaan. Want uiteraard laten we allemaal zien hoe leuk we het hebben. Dit geeft een veel te rooskleurig en eenzijdig beeld van hoe het leven werkelijk is. Te veel kijken naar anderen kan de druk opvoeren om aan de groepsnorm te voldoen. Hoe sterker de wens is om ergens bij te horen en te voldoen aan het perfecte plaatje, des te sterker je vervreemd raakt van wat nu echt belangrijk is voor jezelf. En dus wederom een strategie die het zelfvertrouwen juist ondermijnt.

Die kritische stemmen in je hoofd

En dan misschien wel de grootste ondermijner van ons zelfvertrouwen: die eindeloze kritische stemmen in ons hoofd. ‘Zie je wel, jij kunt dit niet’, ‘Niet zeggen, anders vinden ze je niet meer aardig’, ‘Sufferd, waarom heb je dit niet aan zien komen?’ In ons hoofd zijn we vaak allesbehalve vriendelijk en behulpzaam voor onszelf. De criticus in ons kwettert vrolijk door onze goede voornemens heen om het dit jaar anders te gaan doen. En dus geven we het maar weer op, omdat we te veel naar die kritische stem luisteren.

De kracht van zelfkennis en ontwikkeling

Gelukkig zijn er ook manieren die structureel kunnen helpen om het zelfvertrouwen te versterken.

  1. Kennis en vaardigheden vergroten: blijf investeren in uw eigen ontwikkeling zodat uw vaardigheden actueel blijven. Maak tijd vrij voor het lezen van literatuur, volg workshops, trainingen of cursussen of wellicht zelfs een opleiding.
  2. Vergroot uw zelfkennis: zorg dat u voor uzelf scherp hebt waarin u uitblinkt. Ken uw persoonlijke kwaliteiten en zorg dat u die in uw werk kwijtkunt om voldoening uit uw baan te halen. Kijk naar uzelf zonder het idee dat u zou moeten veranderen om goed genoeg te zijn.
  3. Train uzelf in vriendelijkheid voor uzelf, ook wel zelfcompassie genoemd. Geef uzelf geregeld een compliment en sta dagelijks stil bij waar u dankbaar voor bent. Neem afstand van de waan van de dag om te kunnen zien hoe het nu echt met u gaat. Mediteren, ademhalingsoefeningen, wandelen; zoek naar een manier die voor u goed werkt om weer bij uzelf te komen.

Zelfvertrouwen vergroten of beter leren omgaan met stress?

Mirjam van Remmerden is eigenaar van Inzicht360 en is een inlevende, positieve, nuchtere, analytische en sensitieve loopbaancoach. Ze stelt de juiste vragen op het juiste moment en kan emoties, situaties en blokkades onomwonden benoemen. Daarbij is de basis een veilige en ontspannen sfeer. Zij focust op direct toepasbare tips en opdrachten.

Naast maatwerk coachtrajecten, kunt u bij Inzicht360 ook terecht voor een individueel mindfulnessprogramma. Meer weten? Kijk op www.inzicht360.nl.

 

Reacties