Provincie wil niet dat woningbouw ten koste gaat van binnenvaart

Foto: Gemeente Zaanstad

De provincie wil voorkomen dat woningbouw steeds weer ten koste gaat van de ruimte voor de binnenvaart, waar schippers ook de gemeente Zaanstad voor gewaarschuwd hebben. Duurzame logistiek over het water blijft een prioriteit voor het dagelijks bestuur van Noord-Holland, hoewel er van het ambitieuze project Vaart in de Zaan nog niet veel is terechtgekomen. Dat bleek volgens vakblad Schuttevaer afgelopen zaterdag tijdens de jaarvergadering van BLN-Schuttevaer Noord-Holland in de Stoomhal in Wormer.

Volgens omgevingsmanager Klara Kesslerová wordt hard gewerkt aan de vervanging van de Wilhelminasluis in Zaandam die een belangrijke schakel in het project is, maar zijn daar na alle al opgelopen vertraging nieuwe tegenvallers opgetreden zoals vervuilde grond onder de kolk. Kesslerová is echter optimistisch dat het project op schema blijft en eind dit jaar kan worden afgerond. Wanneer de Zaanbrug tussen Wormerveer en Wormer kan worden vervangen is echter nog steeds onduidelijk. Waarnemend Gedeputeerde Zita Pels erkende op de vergadering dat de brug- en sluisbediening in de provincie slecht geregeld was sinds die in 2017 werd uitbesteed aan het beveiligingsbedrijf Trigion: ‘We hebben het contract bij de eerste mogelijkheid opgezegd en alles weer in eigen hand genomen.’ Veelal wegens een tekort aan brugwachters ontstonden opstoppingen op de weg en op het water. Dat moet beter geregeld worden nu de provincie de regie weer in eigen handen neemt.

Bediencentrale

Op de provinciale bediencentrale Weg & Waterhuis de Langebalk in Heerhugowaard zijn momenteel drie bruggen aangesloten, terwijl die is ingericht voor ruim 40 bruggen. Er werken nu één brugbedienaar en een manager. Eén van de aangesloten bruggen is de vorig jaar in gebruik genomen Amaliabrug in West-Knollendam. Eind vorig jaar hadden de Krommeniebrug in de N203 tussen Krommenie en Wormerveer en de brug Vrouwenverdriet in Westzaan daar al bij moeten komen, maar dat is dus uitgesteld. De ambitie van de provincie was om dit jaar alle eigen bruggen vanuit Heerhugowaard te gaan bedienen. BLN-Schuttevaer Noord-Holland is voorstander van ‘een robuust vaarwegennet met aquaducten in plaats van bruggen,’ meldt Schuttevaer.  

 

 

 

 

Reacties