De geplande vestiging van Tony’s Chocolonely Chocolate Circus in de Achtersluispolder met een chocoladefabriek-met-achtbaan, restaurants, sportfaciliteiten, flexplekken en een publiek park is een aanjager voor de transformatie van het gebied en versterkt de iconische waarde van Pakhuis de Vrede. De oever van het Noordzeekanaal wordt zo veel mogelijk openbaar toegankelijk en dat geldt ook voor het pakhuis zelf. Aan een ‘circus’ m o et niet gedacht worden: het gaat eigenlijk meer om een ‘ experience ’. Dat is het antwoord van het college op vragen van de Partij voor Ouderen en Veiligheid , die bij de komst van de fabrikant van slaafvrije chocoladerepen naar Zaandam nogal wat bedenkingen had. Het college wuift de zorgen over de gewenste jaarlijkse toestroom van 500.000 toeristen in wat een gemengde woon-werkwijk moet worden echter weg: als Tony’s daar geen passende oplossingen voor vindt op het gebied van verkeersafwikkeling en parkeren, gaat de vergunning niet door. Bovendien wordt de nadruk gelegd op vervoer over water. [embed][/embed]
Tony’s Chocolonely
wil veel bezoekers v
an en naar het centrum van Amsterdam via het water ter vervoeren,
aldus het college en d
e gemeente ziet aanvullend kansen om de combinatie te zoeken met vervoer over water naar het Hembrugterrein en mogelijk ook naar
het
centrum van Zaandam.
En d
e komst van
de chocolademaker
betekent tegelijkertijd dat
het
huidige vrachtverkeer dat van en naar containerterminal
De Vrede
rijdt verdwijnt.
Toekomstige bewoners zullen niet overmatig gehinderd worden door het ‘circus’, verwacht het college.
Eigentijdse invulling traditie
Dat toont zich uiterst content met het gegeven dat de typisch Zaanse mengeling van wonen en werken é n de Zaanse band met cacao met de komst van Tony’s een eigentijdse invulling krijgt. Wat milieuhinder betreft moet de fabriek voldoen aan de randvoorwaarden van de gemeente, zodat wonen nabij D e Vrede mogelijk blijft. De experience wordt gezien als een waardevolle toevoeging voor Zaanstad, vanwege het toerisme, de werkgelegenheid en het imago van de stad.