Supermarktconcern Albert Heijn is volgens topman Frans Muller van Ahold Delhaize al ‘erg transparant’ over de prijzen en daarom vooralsnog niet van plan expliciete waarschuwingen bij producten te plaatsen over ‘krimpflatie’. Dat zijn verborgen prijsverhogingen waarbij de porties kleiner worden, maar de prijs gelijk blijft.
De Franse supermarktketen Carrefour maakt dit sinds september duidelijk met opvallende stickers en bordjes, maar Muller ziet er geen aanleiding toe. ‘Op dit moment hebben we de eenheidsprijzen, dus bijvoorbeeld de prijs per liter of per kilo van een product. Ik denk dat dit de hoogste transparantie is bij het schap,’ zei hij in een gesprek naar aanleiding van de kwartaalcijfers. Carrefour begon de actie tegen krimpflatie vooral om bepaalde leveranciers van A-merken te dwingen hun prijzen te verlagen.
Rechtszaak
Onderhandelingen tussen supermarkten en voedingsmiddelenproducenten zoals Nestlé en Unilever zijn moeizamer geworden sinds de prijzen hard begonnen te stijgen. Ook supermarkten krijgen kritiek over krimpflatie, onder andere van de Consumentenbond. Die kondigde vorige maand een rechtszaak aan om erachter te komen of het verschijnsel volgens de rechter een oneerlijke handelspraktijk is. Muller noemt het ’terecht dat de Consumentenbond hier op let’.