Ahold Delhaize heeft in het afgelopen kwartaal een fiks lagere winst geboekt dan een jaar eerder. Het moederbedrijf vanĀ onder andere Albert Heijn en Bol kampte met hogere kosten. Daarnaast moest het bedrijf 153 miljoen euro afschrijven bij de verkoop van zijn Amerikaanse online super FreshDirect aan flitsbezorger Getir.
De nettowinst daalde tot 394 miljoen euro, wat bij gelijke wisselkoersen bijna 30 procent minder is dan een jaar eerder. De omzet steeg na een correctie voor wisselkoersen bijna drie procent tot 21,9 miljard euro. Ahold Delhaize kocht FreshDirect tijdens de coronacrisis, toen veel mensen vanuit huis boodschappen bestelden. Dat het bedrijf nu minder waard is, komt doordat mensen hun koopgedrag na de pandemie weer aanpasten.
Hogere kosten
‘Achteraf ben je altijd wijzer,’ zei topman Frans Muller, die stelt dat de verkoop bedoeld is om de eigen activiteiten winstgevender te maken. ‘Bepaalde activiteiten passen niet meer bij ons.’ Dat de omzet steeg kwam vooral door prijsstijgingen om de hogere kosten voor energie en grondstoffen door te berekenen. De hoeveelheden verkochte producten lagen over het algemeen lager. Vooral in Europa blijft dit de rest van het jaar waarschijnlijk het geval doordat hogere energiekosten de koopkracht van klanten raakt, denkt Muller. Daar staat tegenover dat Albert Heijn en Bol marktaandeel wonnen, waar de topman ‘erg verheugd’ over is.
Inflatie
Ahold Delhaize verwacht dat de inflatie voorbij de piek is, alhoewel voedingsmiddelen in het derde kwartaal nog aanzienlijk in prijs stegen. Bepaalde producten zijn volgens Muller al goedkoper geworden in de supermarkt, zoals melk en boter. Maar bijvoorbeeld rijst en olijfolie werden juist duurder.
Voor heel het jaar is Ahold Delhaize iets pessimistischer over de winst per aandeel, maar de vrije kasstroom zal hoger liggen dan eerder verwacht. Het bedrijf koopt volgend jaar ook voor een miljard euro aan eigen aandelen in, waarmee aandeelhouders worden beloond.