De Autoriteit Consument & Markt vindt het niet noodzakelijk dat supermarkten gezamenlijke prijsafspraken maken over plastic verpakkingen. Vanaf 1 juli gelden nieuwe regels voor deze verpakkingen . Dan mogen supers en andere detaillisten en de horeca geen gratis wegwerpbekers en maaltijdverpakkingen meer aan de klant meegeven. Hiervoor moet de klant een aparte prijs betalen.
De ACM laat in een beoordeling van een initiatief van het Centraal Bureau Levensmiddelen weten dat het nu nog te onzeker is hoe bedrijven in de praktijk zullen omgaan met het bepalen van de plasticprijs en hoe prijsafspraken tussen de supermarkten de duurzaamheid stimuleren, wat toch de achtergrond van de maatregel is. Branchevereniging CBL wil graag dat haar leden afspraken mogen maken over een gezamenlijke vaste meerprijs om te voorkomen dat elke supermarkt straks een ander bedrag hanteert voor wegwerpplastic.
De overheid heeft richtlijnen gegeven voor de aparte prijzen van wegwerpbekers en -bakjes die (deels) gemaakt zijn van plastic. Die richtprijzen zijn volgens de ACM niet-bindend. Ondernemingen mogen zelf de prijs voor het wegwerpplastic bepalen. De opbrengst is voor henzelf. Bedrijven worden wel aangemoedigd om de opbrengst in te zetten voor duurzame en herbruikbare alternatieven.
De ACM heeft het CBL gevraagd om eerst de situatie aan te kijken. Bovendien gaat de overheid in 2024 de regels evalueren en onderzoeken of het duurzaamheidsdoel met de huidige regels wordt bereikt. De overheid kan dan besluiten om toch wettelijke minimumprijzen voor plastic verpakkingen in te voeren in plaats van niet-bindende richtprijzen. Mocht in de praktijk blijken dat een afspraak over een gezamenlijke vaste prijs toch noodzakelijk is, dan gaat de ACM opnieuw kijken naar zo’n voorstel.