AH grootste online supermarkt, voor runner up Picnic

Foto: Albert Heijn

Albert Heijn is als grootste online formule uit de bus gekomen in het laatste jaarlijkse Consumentenonderzoek van adviesbureau Deloitte en onderzoeksbureau Flycatcher. Meer dan de helft van de deelnemers geeft aan online te shoppen bij de Zaanse keten.

 

Websuper Picnic staat op nummer twee met 41 procent en Jumbo op drie met twaalf procent. Eén van de meest opvallende uitkomsten van het onderzoek is dat het aandeel online omzet van de supers in 2022 daalde is ten opzichte van 2021. Toch blijft het aantal consumenten dat online boodschappen doet ook in 2022 groeien, naar 20,5 procent in 2022 tegen 19,4 procent een jaar eerder. De daling zit met name in een lagere bestelfrequentie en een lagere besteding per bestelling.

Nu al bezuinigen

Maar liefst 88 procent van de consumenten maakt zich zorgen over de prijsstijgingen van levensmiddelen en 35 procent van de consumenten geeft aan hun koopgedrag al aangepast te hebben aan de prijsstijgingen door goedkopere producten en producten in de aanbieding te kopen. Bij Albert Heijn is ook het gemiddelde bestelbedrag het hoogst en steeg de afgelopen jaren. Gemiddeld bestellen onlineshoppers voor 108,24 euro bij AH. Jumbo volgt met 78,16 euro.

Reacties

Cookieinstellingen