Het fietspad langs de Haansloot als recreatieve verbinding tussen Krommenie en het recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer
kwam er niet , maar sindsdien is wel onderzoek gedaan naar mogelijke alternatieven voor een directe verbinding naar het recreatieve achterland. Het bureau Goudappel heeft een
ruimtelijke verkenning uitgevoerd en daarbij in de eerste plaats gekeken naar de mogelijkheden binnen de bestaande infrastructuur.
Het uitgangspunt was dat een recreatieve route duidelijk en direct moet zijn, maar ook aantrekkelijk en veilig. Op basis hiervan zijn drie routes onderzocht en ontbrekende schakels ingevuld. Het college heeft op grond van de bevindingen al besloten om op korte termijn de bewegwijzering op te pakken, zodat vanaf het station Krommenie - Assendelft aangesloten wordt op het knooppuntennetwerk van Krommenie. Tegelijkertijd worden aanvullende maatregelen uitgewerkt.
De groene route kruist de N203 ongelijkvloers en loopt via vrijliggende fietspaden langs de Rosariumlaan. De route voldoet aan de eisen, maar is beperkt aantrekkelijk vanwege de drukte op de Rosariumlaan zelf. De rode en blauwe routes gaan vanaf het station in oostelijke richting en steken de N203 over bij de Weverstraat. Via de Jean Henri Dunantstraat komt de route uit op het Vlietsend en de Zuiderhoofdstraat.
Tot 2024 staat een reeks straten op de planning voor investeriengen in de openbare ruimte: de Heiligeweg, Militaireweg, Busch, Noorderhoofdstraat / Zuiderhoofdstraat, Parklaan, Lindelaan en Eikelaan. Daarbij wordt al rekening gehouden met een 30-kilometerinrichting en die herinrichtingen kunnen ook bij de overwegingen worden betrokken.
Fietsersbond
, maar voor de bond blijft de aanleg van het Haanslootpad
een absolute voorwaarde voor een kwalitatief goed routenetwerk richting het Alkmaarder- en UItgeestermeer. Zonder deze schakel is een groot deel van het netwerk onvolwaardig, aldus de belangenbehartigers. 'Aantrekkelijkheid, comfort en veiligheid beschouwt de Fietsersbond van een andere en hogere orde dan de eisen van samenhang en directheid.'
De Fietsersbond constateert dat 'nog geen van de drie routes beantwoordt aan de gewenste combinatie van de eerste drie punten.' Het door haar wel zeer gewenste Haanslootpad sneuvelde om de natuurwaarden in de Krommenieër Woudpolder te beschermen en vanwege de complexe compensatiemaatregelen die met de aanleg gemoeid zouden zijn en het
beperkte politieke en maatschappelijke draagvlak , aldus het college in oktober 2020 een brief aan de raad.
Het huidige recreatieve netwerk bestaat uit de langeafstandsfietsroute Hollandse Waterlinie en het landelijke fietsknooppuntennetwerk. Goudappel kwam tot drie alternatieven voor het Haanslootpad: de groene route: gaat via de Heiligeweg en Militaireweg richting de Busch, waar een nieuwe verbinding nodig is om via Busch en Dam naar het recreatiegebied te gaan; de blauwe route binnendoor vanaf het centrum van Krommenie door woonwijken - over de Rosariumlaan en de Zilverschoonlaan komen fietsers aan bij het buitengebied via de Westdijk - en de rode route die de Noorderhoofstraat volgt en die via de Vlusch, de Uitweg en Krommeniedijk loopt. Goudappel heeft geen duidelijke voorkeur voor één van deze trajecten: ze kennen alle drie aandachtspunten en maatregelen die nodig zijn om ze routes te verbeteren als recreatieve verbindingen.
Dure groene route
Sommige daarvan kunnen op korte termijn worden uitgevoerd of worden gecombineerd met gepland onderhoud aan wegen. Het verbeteren van de routes is volgens de specialisten in alle gevallen van toegevoegde waarde, omdat het grotendeels over het bestaande fietsnetwerk van Krommenie gaat. Een voorwaarde voor de rode route is om het autoverkeer op de Vlusch te verminderen. De groene route voegt een nieuwe verbinding aan het bestaande netwerk toe, met relatief hoge investeringskosten. De gemeenteraad eis nu aan zet om er haar zgeje over te doen.