Brandstore voor cityhospitality en de emotie van de Zaanstreek

Foto: Wikimedia

Een moderne VVV is geen ‘folderpost’ of een ‘winkel met balie’ bemand door goedwillende vrijwilligers die je een fietskaart meegeven, maar een ‘beleveniscentrum’ in het klein, bijna een attractie op zichzelf. En dus heet de nieuwe VVV in Zaandam straks een Zaanstore.

Van een altijd wat standaard ingerichte en passieve VVV winkel, naar actieve cityhospitality dat zich niet alleen bedoeld voor bezoekers maar ook leuk voor bewoners on maar binnen te stappen,’ staat in de ietwat onnavolgbare introductie van een verkennings- en adviesrapport van Marketing Zaanstreek en Amsterdam Marketing, dat verwijst naar nieuwe concepten als de I amsterdam Store, Zeeland inspiratiepunten, Eindhoven Brandstore en – hoe is het mogelijk – VVV Groningen. De conclusie: Zaanstad moet snel een brand uitwerken.

Begroting

De meest ideale wijze om de Zaanstore te realiseren kost 127.000 euro. De exploitatiekosten bedragen 125.000 euro in het eerste jaar, 116.000 euro in het tweede en 109.000 euro in het derde jaar. ‘Wanneer 1 december 2017 gestart wordt met de ontwerpfase van de Zaanstore kan 1 maart 2018 de Zaanstore opgeleverd worden op de tijdelijke locatie (Hooghuys) net voor de start van het hoogseizoen.’

Gastvrijheid

De gemeente had Marketing Zaanstreek en Amsterdam Marketing, de uitvoerders van de citymarketing voor de gemeente in de periode 2018 – 2024, gevraagd om hun visie te geven op ‘de voortzetting van de VVV gelabelde cityhospitality functie in Zaanstad’. Een VVV staat hoog op de politieke agenda en de gemeente wenst er op termijn eentje in het Cultuurcluster, maar wil eerst een tijdelijke vestiging tot dat klaar is.

Een Zaanstore dus, ‘feitelijk etalages van wat er in de stad te beleven is en waar de iconen van een stad een gezicht krijgen.’ Om u daarvan een idee te geven: ‘Soms zijn het wel miniwarenhuizen, met shop in shops voor onder andere streekproducten, souvenirs en artikelen, maar natuurlijk ook de plek waar je een stadsplattegrond kunt krijgen. Informatiemedewerkers staan niet meer achter een balie, maar adviseren actief gasten in de winkel.’

Onderscheidende kenmerken

De ‘de merkwaarden’ (ondernemend, eigenzinnig en authentiek Zaans) en unique selling points van de Zaanstreek zijn volgens de opstellers van het rapport:

  • De Zaan (identiteitsdrager, verbinder),
  • Zaans groen’ (stedelijk retrogroen en dorps oud groen),
  • Industrieel Zaans erfgoed (van molen tot fabriek),
  • Nabijheid Amsterdam (centrale ligging in de Metropoolregio Amsterdam).

Marketing Zaanstreek gaat nu, met ondersteuning en advisering van Amsterdam Marketing en in samenwerking met de gemeente aan de slag met ‘het vertalen van het Zaanse verhaal naar een VVV gelabelde fysieke locatie (brandstore)’. Bezoekers en bewoners moeten daar de Zaan kunnen ‘proeven, ruiken, zien en voelen’. ‘Dit is een plek waar uitsluitend producten verkocht worden die aansluiten op de emotie van het merk.’

Er zijn gesprekken gevoerd met nieuwe VVV-tactieken in onder meer de stad Groningen, waar bleek dat bezoekers naast de typisch Groningse producten die er aan de man werden gebracht behoefte bleken te hebben aan traditionele souvenirs als ansichtkaarten, koelkastmagneten en sleutelhangers. ‘Door een betere mix hiervan is de omzet van de brandstore gestegen,’ aldus de lokale winkelmanager Dina Jongedijk. ‘Dit is voor Zaanstad een belangrijke learning in het kader van Old Holland,’ zo wordt in het rapport geconstateerd.

Wat de Zaanse producten betreft, staat het volgende lijstje in het rapport:

  • Zaanse mosterd
  • Zaanse duivekater
  • Zaanse mayonaise
  • Zaanse chocolade (Euforij)
  • Zaanse meel (Bleeke dood)
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen