Schuif Unesco aan de kant voor verbinding A8-A9, betoogt VVD-Kamerlid

Foto: Provincie Noord-Holland

Tweede-Kamerlid Remco Dijkstra van de VVD heeft in de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat een betoog gehouden om Icomos te negeren bij een besluit over de aanleg van een verbindingsweg tussen de A8 en de A9. ‘Dat moeten we gewoon gaan doen.’

Heel vreemd’ noemde Dijkstra de opstelling van het adviesorgaan, ‘zo’n Unesco-instelling’. De besluitvorming over de verbinding A8-A9 loopt momenteel vertraging op als gevolg van het negatieve advies dat de International Council on Monuments and Sites heeft uitgebracht wat betreft de mogelijke effecten van elke variant van de weg op de Stelling van Amsterdam, die sinds 1995 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco staat.

‘Bizar’

Bizar’, vindt Dijkstra die inmenging. ‘Ik woon zelf in de Betuwe. Daar hebben we ook een Hollandse Waterlinie en daar kun je ook gewoon doorheen rijden. Een aantal forten hebben we mooi opgeknapt. Die kun je ook bekijken; vroeger kon dat niet eens. We laten ons hier toch niet gijzelen door zo’n Unesco-status? Hoeveel extra bezoekers levert het nou jaarlijks op?’

Hij riep minster Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat op om in overleg met haar collega van OCW – die over de erfgoedstatus gaat – in gesprek te gaan over het gegeven ‘dat we mensen in de file laten staan omdat er ergens in de bosjes een groen fort staat, waar je niet eens bij kan’.

Die Amsterdamse Stelling en die Hollandse Waterlinie lopen door de hele Randstad. Alles wat ooit geïnundeerd kon worden, valt er ongeveer onder. We gaan dit toch niet voor ieder project apart oplossen? We moeten dit structureel doen. Het is ook een testcase. Er worden 240.000 woningen gebouwd in de regio Amsterdam, daar wordt 20 procent van ons bruto binnenlands product verdiend en we wonen niet in een museum. We moeten hier dus geen slot op hebben vanwege zo’n status,’ aldus de VVD’er.

Zijn SP-collega Cem Laçin wilde daarop weten of Dijkstra van mening was dat mensen in de buurt van die weg wel enigszins veilig en stil moeten kunnen wonen, waarop als antwoord kwam dat ‘als je dat hele kleine stukje zou doen, de omgeving erop vooruitgaat’. ‘Het betekent namelijk dat mensen doorrijden en niet meer stilstaan. Dan hoef je ook niet meer via Krommenie te rijden, met alle gevaren van dien. We halen de auto’s in feite uit de dorpen doordat we deze verbinding aanleggen, die er eigenlijk 30 jaar geleden al had moeten liggen.’

En of er dan geluidsschermen moeten komen voor de mensen die langs die toekomstige weg wonen, wilde Laçin nog weten. ‘Die weg gaat namelijk dwars door de wijk heen.’ Het antwoord: ‘Nou, hij gaat niet dwars door een wijk heen. Hij loopt nu gewoon stil op een andere N-weg. Die trek je gewoon door naar de A9 toe. Het is met name weiland. Overal waar je wegen aanlegt of verandert, moet je even goed kijken wat de geluidsnorm is en of het wel kan. Als de norm overschreden wordt, zeker bij nieuwe wegen, dan leggen we ook fatsoenlijke voorzieningen aan. Dat horen we te doen.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen