SMZ en Amsterdam Marketing winnen aanbesteding voor het ‘verkopen’ van de Zaanstreek

Foto: Zaanstreek.nl

De Stichting Marketing Zaanstreek (SMZ) en Amsterdam Marketing gaan tot 2024 de citymarketing van de Zaanstreek uitvoeren.

De gemeente investeert sinds 2010 in citymarketing. Toen werd samen met de gemeenten Wormerland en Oostzaan, grote bedrijven als Albert Heijn, Loders Crocklaan, Forbo Flooring en de Rabobank Zaanstreek, woningcorporatie Parteon en de Kamer van Koophandel Amsterdam de SMZ opgezet, met Zaanstad als aanjager van het project. Het doel was en is om ‘het merk Zaanstreek’ te versterken door bewoners trotser en bezoekers gelukkiger te maken.

Vijf jaar na de oprichting bleek uit een evaluatie dat het algemene beeld van Zaanstad (en met name van het stedelijke gebied) sterk verbeterd was, maar dat het nog ontbrak aan ‘een heldere en compacte marketingstrategie’ met een beperkt aantal reële en haalbare doelstellingen.

De SMZ kende een moeizame start: binnen vijf jaar stapten drie directeuren op: Eduard Dirkzwager (oktober 2010 –  juni 2013), Karin Hagelstein (augustus – december 2013, interim) en Thijs Box (januari 2014 – september 2015). Daarna trad in juni  2016 Lex Kruijver aan, die de functie combineert met zijn werk als directeur van onderzoeksbureau Respons. Onder zijn leiding werd de focus verlegd naar wonen en toerisme, met de ontwikkeling van aanvullende toeristische arrangementen rond het Hembrugterrein, de Zaanse Schans en het Zaans Museum, het stadshart van Zaandam en de Zaanbocht in Wormerveer – door de SMZ tot hilariteit en afgrijzen van de plaatselijke bevolking steevast Zaanboulevard genoemd.

Drie gegadigden

Op de nu afgeronde aanbesteding was door drie partijen ingeschreven met een plan van aanpak voor zowel de korte als de lange termijn. De combinatie van Stichting Marketing Zaanstreek en Amsterdam Marketing bleek volgens de gemeente de sterkste, best onderbouwde en meest specifieke plannen te hebben. Ook de samenwerking met Amsterdam Marketing als onderaannemer sloeg aan, omdat daarmee geprofiteerd kan worden van de schaalvoordelen die Amsterdam Marketing biedt.

Onduidelijkheid

Welke ‘reële en haalbare doelstellingen’ de SMZ inmiddels ontwikkeld heeft, is niet duidelijk. Wie wil lezen over de strategie van de stichting komt op de website uit bij de mededeling ‘Pagina niet gevonden‘. Na het vertrek van burgemeester Geke Faber per 1 december 2016 werd P.J.H.M. Luijten, senior directeur Externe Relaties bij de Schiphol Group, voorzitter van de SMZ. Luijten vervulde op dat moment ook bestuursfuncties bij de stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen, stichting Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht, Artis, Hill & Knowlton, Scouting Comité VVD, Amsterdam Museum en het Koninklijk Concertgebouw Orkest.

Zijn mandaat loopt op 1 november af, omdat met ingang van die datum de winnaar van de aanbesteding – in dit geval dus zijn eigen organisatie – aan de slag zal gaan. Het is nog niet duidelijk of de voorzitter aanblijft.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen