Al bijna 18.000 meldingen van overlast op website Vliegherrie

Foto: Vliegherrie.nl

Bij de website Vliegherrie waar mensen overlast door overkomende vliegtuigen kunnen aangeven waren tot vanmorgen vroeg 17.972 meldingen uit Zaanstad binnengekomen – en de teller loopt gestaag door. In iets meer dan een half jaar staat het totaal inmiddels op 74.000 meldingen.

‘Weer wakker rond 06:45 uur,’ schreef een inwoner van Zaandam vanmorgen na opeenvolgende vliegtuigen die laag overkwamen. ‘We kunnen niet rusten zo, zelfs niet in het weekend. Wat een lawaai van opstijgende en landende vliegtuigen. Gisteren, zaterdag, ook weer eens file blijkbaar hier boven Zaanstad. Deze geluidsoverlast is niet meer uit te houden, wanneer stopt dit….’ Vooral ’s ochtens vroeg en ’s avonds laat is de frustratie enorm, zo blijkt. De meeste klachten op de site komen uit Westzaan, Assendelft en Krommenie, maar de kaarten van Vliegherrie – de illustratie hierboven is de nieuwste heatmap van de organisatie – laten zien dat de hele gemeente de gevolgen van de nabijheid van Schiphol ondervindt.

De heatmap uitgesplitst naar gemeente.
Bron: Vliegherrie.nl

 

Het bureau Mobilisation for the Environment van Johan Vollenbroek heeft afgelopen weelk opnieuw bij het Ministerie van Infrastructuur aangeeklopt om de uitstoot van kankerverwekkende stoffen door vliegtuigen te handhaven en terug te brengene, zo heeft Schipholwatch laten weten.

Kastje naar de muur

De brief volgt na antwoorden op vragen van GroenLinks in Haarlemmermeer, waaruit bleek dat de gemeente alleen bevoegd ies tot handhaving van de uitstoot bij het proefdraaien van vliegtuigen. Normale vliegtuigbewegingen, zoals het taxiën, opstijgen en landen vallen onder het ministerie.

Vollenbroek vraagt al om handhaving sinds maart vorig jaar. Het ministerie – toen geleid door de Zaandamse Barbara Visser – verwees hem in september door naar de gemeente. Het gaat daarbij om de grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen die vliegtuigen van en naar Schiphol jaarlijks uitstoten: in 2019 meer dan 250.000 kilo zwaveldioxide, 6500 kilo benzeen, 45.000 kilo formaldehyde en bijna een half miljoen kilo niet-methaan vluchtige organische stoffen, waarvan een deel net als de laatste twee kankerverwekkend is.

Alle cijfers

Het ministerie moet nu aangeven welke uitstoot van Schiphol wel en niet wordt meegenomen in de emissieregistratie van het RIVM, wat de samenstelling is van de niet-gespecificeerde niet-methaan vluchtige organische stoffen en wat de emissiecijfers waren in de jaren die ontbreken in de RIVM-registratie. Uit de beschikbare cijfers concludeert MOB dat Schiphol in overtreding is van de wettelijke verplichting om de uitstoot van kankerverwekkende stoffen terug te brengen.

Vollenbroek waarschuwt het ministerie dat het luchthavenbesluit Schiphol burgers onvoldoende beschermt tegen de gevaarlijke uitstoot. Voor slechts een beperkt aantal gevaarlijke stoffen zijn limieten gesteld, terwijl die grenswaarden al sinds 2002 niet meer zijn aangepast. De wet verplicht bedrijven om de uitstoot steeds verder terug te dringen, zodat had mogen worden verwacht dat de normen zouden zijn verlaagd.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen