Bonnen voor brommen op Slinger en Buiging

Foto: Google Street View

Tussen 15 tot 28 oktober is meerdere keren handhavend opgetreden tegen oneigenlijk gebruik van De Slinger en De Buiging, wat heeft geresulteerd in 28 bekeuringen en acht waarschuwingen voor bestuurders van brommers en snorfietsen. Die mogen daar niet rijden, maar horen gebruik te maken van de Houtveldtunnel.

De Slinger is de fietsbrug en fly-over over de Houtveldweg ter hoogte van het station in Zaandam en De Buiging is het centrumdeel van deze ‘opgetilde stadsstraat’ voor voetgangers en fietsers. De controles op het gebruik hebben aan de overtreders ‘een duidelijk signaal afgegeven’ dat misbruik niet onbestraft blijft en indien nodig wordt de komende tijd geld vrijgemaakt om regelmatig te blijven handhaven, schrijft wethouder van Mobiliteit Gerard Slegers aan de raad.

Evaluatie

De evaluatie van de gebruiksvriendelijkheid van de spooroverbouwing en fietsenstalling De Droogschuur toont aan dat fietsers en voetgangers elkaar met name bij het station veelvuldig kruisen, maar dat dit geen grote problemen oplevert. Er waren zorgen over de tijdelijke hellingbaan aan de westkant van De Slinger en over de helling naast de Primark-vestiging, maar ook die blijken overbodig zo leren de ervaringen van augustus 2020 tot afgelopen juli, al moet daarbij wel worden aangetekend dat er nog steeds minder mensen op de been zijn vanwege corona.

Stallen brom- en snorfietsen

Inmiddels hebben veel burgers de nieuwe fietsenstalling ontdekt en wordt deze ‘aardig gebruikt,’ aldus de brief. Op ‘een paar kleine incidenten met betrekking tot overlast na’  zijn er geen meldingen bekend waarbij de veiligheid in het geding was. Het afsluiten van de stalling in de nachtelijke uren is daarom niet nodig. Omdat gebruikers van brommers en snorfietsen er ook terecht willen kunnen, wordt daar in het eerste kwartaal van volgend jaar ruimte voor gemaakt op de begane grond. Er wordt nog bekeken hoe brom- en snorfietsers daarnaar verwezen kunnen worden zonder dat De Slinger en De Buiging worden gebruikt als aanrijroute.

Fietsendiefstallen

In vijftien maanden tijd zijn er 68 fietsen gestolen in De Droogschuur, waarvan het merendeel elektrisch. ‘Het aanhouden van de dader(s) en/of het terugvinden van de fiets blijkt in de praktijk een lastige opgave. Het fysiek bewaken van de stalling heeft meer effect. Die inzet is echter niet voorzien in het vastgestelde handhavingsprogramma 2022,’ aldus Slegers. Daarmee blijft het toezicht beperkt tot camera’s, die inmiddels wel een directe lijn met de politie hebben.

Herstel tussenvloer

Het herstel van een gebrek aan een tussenvloer van de fietsenstalling laat nog op zich wachten. Na de zomer van vorig jaar werd geconstateerd dat er voor een deel van de vloer met te weinig belasting is gerekend, namelijk het deel waar De Slinger op rust. De aannemer heeft daarop direct stempels aangebracht om de veiligheid van de vloer te waarborgen. De oplossing is dat de vloer wordt versterkt met een constructie van stalen balken, maar de aannemer en ProRail zijn het oneens over wie voor de kosten moet opdraaien.

Een oplossing is dat een andere aannemer de constructiefout herstelt en dat vervolgens de kosten worden verhaald op de oorspronkelijk gecontracteerde aannemer. Indien de opdrachtgevers genoodzaakt zijn om een derde partij in te schakelen betekent dit dat de vloer pas op zijn vroegst medio volgend jaar hersteld zal zijn, verwacht Slegers.

Reacties

Cookieinstellingen