Onderzoek Dagblad Zaanstreek: 30 kilometer per uur een probleem

Foto: pol.nl

Dagblad Zaanstreek mocht van Veilig Verkeer Nederland een laser lenen om de snelheden te meten op door lezers van de krant aangegeven locaties, en daar rolde onder meer uit dat 30-kilometerwegen kennelijk uitnodigen tot te hard rijden. En dat ‘meten is weten’ niet altijd opgaat.

Op de Uitweg in Krommenie en de Communicatieweg West in Assendelft, beide met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, bleek 100 procent van de gemeten automobilisten te snel te rijden, met op de laatste weg een uitschieter van 62 kilometer per uur. Op de Lagedijk in Koog aan de Zaan reden bij molen De Bleeke Dood van vijftien passerende auto’s dertien harder dan 30.

Notoire probleemwegen als De Weer en de rondweg in Westerkoog scoorden dan weer relatief goed.

Vertekend beeld

Het regionale dagblad kon niet alle verzoeken van lezers om te komen meten inwilligen en ook niet het klokje rond op een bepaalde plek alle voertuigen meten. En door die noodgedwongen momentopnames spraken bewoners meteen van vertekende beelden: dat hardrijden gebeurt juist op andere uren van de dag, de auto’s rijden dan misschien niet te hard maar door de inrichting van de weg voelt dat wel zo en op bijvoorbeeld de Blauwselmolen is het een gevaarlijke chaos door ouders die hun kinderen naar school brengen en die ondanks herhaalde verzoeken aan de brengers om rustiger aan te doen wordt daar geen gehoor aan gegeven.

De paradox van subjectieve onveiligheid

Wethouder Addy Verschuren, verantwoordelijk voor Verkeer, refereert in de krant van vandaag aan ‘de paradox van subjectieve onveiligheid’. ‘Waar mensen zich onveilig voelen, passen ze hun gedrag aan. Waar mensen zich veilig voelen zie je meer onverantwoord gedrag.’ Hij haalt daarvoor De Weer aan, die een aantal jaren geleden met auto’s en fietsers op dezelfde baan riskanter was dan nu. Op verzoek van bewoners werden die verkeersdeelnemers gescheiden. Maar met een fietspad en vrij baan voor auto’s trappen bestuurders het gas harder in dan toen ze nog rijwielen voor zich moesten dulden.

Zelf meten

Zaankanters die ook wel eens in hun straat willen inventariseren hoe hard er gereden wordt kunnen eveneens een meetapparaat lenen bij Veilig Verkeer Nederland, die nog veel meer ideeën heeft voor het bevorderen van de verkeersveiligheid in buurten. Maar dan moeten de bewoners daar zelf mee aan de slag.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen