AOV duurder en tot maximaal 1500 kilometer per jaar

Foto: Pixabay / Bicanski

Er gaat vanaf 2022 een aantal dingen veranderen in het aanvullend openbaar vervoer, bedoeld voor mensen met een Wmo-indicatie die niet zelfstandig kunnen reizen. Ritten worden duurder en nadat in een jaar 1500 kilometer is aangetikt houdt het reizen op.

‘Ons doel is dat mensen met een beperking – welke dan ook – kunnen meedoen in de maatschappij en hun zelfredzaamheid vergroten,’ legt wethouder Natasja Groothuismink uit in een persbericht. ‘In Zaanstad liggen de tarieven voor het AOV lager dan in veel andere gemeenten. Om de kosten van de zorg beheersbaar te houden, stellen we voor de tarieven te verhogen en ook mogen gebruikers maximaal 1500 kilometer per jaar gebruik maken van het AOV.’ Eind november moet de gemeenteraad zich over het voorstel uitspreken.

Forse kostenstijging

De toenemende vergrijzing en de druk op de Wmo-budgetten maken maatregelen noodzakelijk. Daarnaast geeft de vervoersbranche aan dat de kosten volgend jaar mede door de stijgende brandstofprijzen en personeelskosten fors gaan toenemen. ‘Door beter te onderzoeken op welke mogelijke andere manieren we inwoners kunnen ondersteunen in hun mobiliteitsbehoefte, stimuleren we mensen in de zelfredzaamheid. Tegelijkertijd houden we de vervoerskosten beheersbaar door te sturen op mogelijke alternatieven,’ aldus Groothuismink.

Nieuwe prijzen

Reizen met het AOV wordt even duur als reizen met het openbaar vervoer. Om het vervoer niet snel veel duurder te maken gebeurt dit in twee stappen: op 1 januari gaat het opstarttarief naar 0,70 (is nu 0,60) euro en het tarief per kilometer naar 0,16 (is nu 15) eurocent. Per 1 augustus wordt dat respectievelijk 0,99 en 0,17 euro. Het AOV biedt vervoer in een straal van 23 kilometer vanaf het woonadres. Voor ritten van 25 kilometer of meer is er Valys. Hiervoor geldt een grens van 750 kilometer per jaar.

Klachtenregeling

Opmerkelijk in de brief die het college naar de raad heeft gestuurd over het voorgestelde nieuwe beleid is dat daarin weliswaar aandacht is voor ‘een laagdrempelige en toegankelijke klachtenprocedure’ voor gebruikers, maar dat de gemeente de verantwoordelijkheid daarvoor blijft afschuiven op de aanbieder. Het is belangrijk dat klanten via zoveel mogelijk kanalen een klacht kunnen indienen, maar ‘de verantwoordelijkheid hiervoor kan het beste bij de vervoerder belegd worden’: ‘Dit is in lijn met hoe we het nu ook georganiseerd hebben,’ aldus de brief. Volgens de gemeentelijke Ombudsman is Zaanstad daarmee op de verkeerde weg, maar de reprimande lijkt niet in vruchtbare grond te zijn gevallen. Klachten zijn overigens geen uitzondering.

Nieuwe aanbesteding

In Zaanstad reizen 79 van de ruim 2800 AOV-reizigers per jaar meer dan 1500 kilometer; het gemiddelde is 270 kilometer per jaar. Als de gemeenteraad instemt met de veranderingen, krijgt de eerste groep nog de gelegenheid om in gesprek te gaan over hun persoonlijke situatie en over mogelijke alternatieve vormen van vervoer. De huidige contracten van het doelgroepenvervoer lopen af op 31 juli 2022 en kunnen niet meer verlengd worden. Er komt daarom een aanbesteding met als grondslag de beide veranderingen. De klankbordgroep AOV Zaanstad heeft positief gereageerd op deze  maatregelen, aldus het college.


Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen