Woongebouwen op hoek Paltrok- en Scholtenstraat

Foto: Gemeente Zaanstad

Op de hoek van de Paltrokstraat en de Dr H.G. Scholtenstraat in Zaandam moeten de  bedrijven Holleman en Schoen Poedercoating plaatsmaken voor twee woongebouwen. Ontwikkelaar Blue Banner heeft de eigenaren uitgekocht en het college heeft een Ruimtelijk Programma van Eisen vastgesteld. Dat gaat nu naar de raad.

Het ontwerp voor het project Paltrok bevat twee appartementengebouwen met in totaal circa 236 woningen en rond 1000 vierkante meter commerciële en bedrijfsruimte. Het parkeren wordt grotendeels ‘binnenshuis’ opgelost met twee parkeergarages. De parkeergarages worden voorzien van een groen dak en zo ingericht dat er een door de bewoners te gebruiken gemeenschappelijke binnentuin ontstaat.

Beeldbepalend

De bouwlocatie ligt direct naast het stationsgebied van Zaandam Kogerveld, waarvoor momenteel een gebiedsontwikkeling wordt uitgewerkt. Het project Paltrok speelt daarin een beeldbepalende rol. Zo is er bij de ‘markante’ woontoren op de hoek veel aandacht voor de detaillering in het metselwerk.

Nu het bedrijf Schoen Poedercoating verdwijnt kunnen ook aangrenzende gebieden in de toekomst worden getransformeerd van bedrijventerrein naar wonen, omdat milieuhindernissen daarmee worden wggenomen. ‘Het project Paltrok heeft daarmee een positief effect voor een groter deel van de transformatie van de Boerejonkerbuurt. Het bedrijf Schoen zal worden voortgezet; momenteel onderzoeken zij de mogelijkheid zich elders binnen Zaanstad te vestigen,’ meldt het college. Wat de machinefabriek van plan is is nog onduidelijk.

De huidige situatie.

 

De woningen gaan een gevarieerd aanbod opleveren. Op de begane grond komen woon-werkwoningen, met wonen op de eerste etage bovenop het werk. Met de ontwikkelaar is overeengekomen dat er minimaal 30 procent sociale huur komt en dat tien procent wordt aangeboden voor Betaalbare Koop Zaanstad (BKZ). Daarnaast geldt de eis dat minimaal de helft van het programma moet vallen binnen ‘de betaalbare sector’. De sociale huurwoningen en BKZ vallen daar binnen.

Zelfbewoning

Voor het overige programma staat het de ontwikkelaar vrij om te doen wat hem het beste lijkt. Wel is bepaald dat koopwoningen door de koper zelf bewoond moeten worden voor een periode van minimaal twee jaar. De ontwikkelaar is nog in onderhandeling met private beleggers voor de verhuur van woningen. Een verdeling koop-huur is daarom nog niet bekend. Met uitzondering van de woon-werk units op de begane grond worden alle woningen gelijkvloers.

Groen

Bij de realisatie wordt rekening gehouden met het aanbrengen van natuurinclusieve maatregelen, aldus het college. ‘De bomen en beplanting worden zo op elkaar afgestemd dat de ecologische kwaliteit bijdraagt aan de leefomgeving. Er wordt rekening gehouden met voorzieningen voor vogels (nestkasten) en voorzieningen voor insecten. Hiermee creëren we een duurzame leefomgeving voor mens en dier door een rijke variantie aan bomen, bloemen en planten toe te voegen.’

Door het toepassen van groen in de openbare ruimte, aanbrengen van waterbergende sedumdaken en het opvangen van regenwater om dit in te zetten voor bewatering van de daktuinen wordt klimaatadaptief ontwikkeld. Met de maatregelen zorgen we voor verkoeling en schaduwplekken en voorkomen we hittestress.

Parkeren

Het linker gebouw krijgt een stallingsgarage met ruimte voor 93 auto’s plus een  gemeenschappelijke fietsenberging voor 236 fietsen. In het rechter gebouw wordt een parkeergarage voor bewoners en bezoek gerealiseerd met ruimte voor 28 auto’s en daarnaast nog een fietsenberging voor 318 tweewielers.

De ontwikkelaar studeert momenteel nog op mogelijkheden om de ontwerpen van de parkeervoorzieningen en fietsenstallingen te optimaliseren, zodat nog meer auto’s en fietsen binnen de bebouwing kunnen worden gestald. In het (toekomstige) openbaar gebied is ruimte voor het parkeren van 25 tot 30 auto’s.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen