Liften blijven kwetsbaar: tegen vandalen geen kruid gewassen

De gelaagdheid geeft dit deel van het centrum niet alleen dynamiek, maar ook problemen.
De gelaagdheid geeft dit deel van het centrum niet alleen dynamiek, maar ook problemen.
Foto: Google Street View

Tegen vandalen die de liften bij het Stadshuisplein saboteren is geen kruid gewassen: dat levert hoe dan ook lange storingen op wanneer onderdelen uit het buitenland moeten komen. Alle dure componenten van de liften op voorraad houden is voor de leverancier zakelijk gezien geen optie. En de fysieke ruimte ontbreekt voor meer liften of roltrappen.

Vernielingen aan de lift op het Stadhuisplein en herhaalde storingen aan de roltrappen bij hotel Inntel zijn zowel de politiek als het publiek een gruwel en op verzoek van de raad heeft de gemeente de zaak nog eens bestudeerd. Een paar verbeteringen zijn wel mogelijk. Zo kan er een zogenoemde S&I-zuil (voor SOS en informatie) worden geplaatst bij de lift bij hotel Inntel naar het Stadhuisplein om het voor gebruikers mogelijk te maken storingen snel door te geven of vragen te stellen. Dat kan alleen daar, op straatniveau.

Eén S&I-zuil mogelijk

De twee S&I-zuilen voor het busstation zijn geplaatst op voorschrift van ProRail en het alleenrecht van dit concept ligt exclusief bij de spoorbeheerder en een aantal andere vervoersbedrijven. De zuilen worden in principe niet in de openbare ruimte geplaatst, maar één van die bedrijven wil voor de lift naar het Stadhuisplein een uitzondering maken. Voor de liften bij de Hermitage, in het busstation en aan de westkant van het station geldt dat niet, en ook niet voor de roltrappen.

Prijskaartje

Er hangt voor Zaanstad wel een prijskaartje aan zo’n zuil. De gemeente moet de aanleg van de bekabeling en de aanschaf van mobiele telefoonabonnementen om een GSM-verbinding met de zuil tot stand te brengen betalen. De kosten voor het eerste bedragen ongeveer 15.000 euro en de jaarlijkse abonnementskosten 1000 euro per jaar.

De S&I-zuil kan worden aangesloten op het gemeentelijke telefoonnummer 14075, wat betekent dat melders zowel na het indrukken van de SOS-knop als de Informatieknop contact krijgen met het Klantcontactcentrum van de gemeente. Daar worden dan storingsmeldingen aangenomen en wordt verwezen naar de dichtstbijzijnde lift. Buiten kantoortijd komen de meldingen binnen bij de bewakingsdienst. In het geval van een echte noodsituatie moet net als nu het geval is 112 worden gebeld.

Grote irritatie

‘Als er een storing optreedt waardoor één of meerdere liften of roltrappen buiten werking raken is dit steevast aanleiding voor grote irritatie,’ weet het college. Maar bij een reguliere storing is het euvel meestal snel op te lossen. Wordt er moedwillig een deur vernield zoals onlangs bij de lift bij hotel Inntel dan wordt het een ander verhaal. Een structurele oplossing om vernielingen te voorkomen is er niet; hoogstens kan worden geprobeerd om met gericht cameratoezicht vandalen af te schrikken.

Deuren en ramen achter de hand

Om snel te kunnen acteren bij schades aan deuren is het mogelijk een linker en een rechter toegangsdeur op voorraad te nemen, heeft de gemeente ontdekt. De kosten voor een glazen deur bedragen 3200 euro. De kans op vernieling kan ‘aanzienlijk worden verkleind’ door stalen schachtdeuren op voorraad te nemen, met een richtprijs van 8000 euro voor een deur beneden en een deur boven. Een nadeel van die tweede keuze is dan weer dat wat zich in de lift afspeelt alleen nog te zien is via de zijramen.

Het is ook mogelijk om een raam op voorraad te houden met het oog op eventuele vernielingen in de toekomst. De leverancier van de lift vervangt dan de glasplaat in eerste instantie door houten panelen zodat de lift in werking blijft en kan hierna snel overgaan tot plaatsing van het nieuwe glas.

Camera’s

Het bestaande cameratoezicht kan nog worden geoptimaliseerd, aldus het collehe in haar brief aan de gemeenteraad. ‘Door consequent aangifte te doen bij schade door vernieling kan onze afdeling Straattoezicht de camerabeelden opvragen. Bij het uitlezen daarvan bestaat een goede kans op herkenning van de daders. Op advies van de afdeling Straattoezicht worden binnenkort waarschuwingsbordjes opgehangen. Hierdoor worden mogelijke vandalen geattendeerd op het cameratoezicht.’

Geleidelijnen

Los van alle perikelen met de liften en roltrappen was door de raad ook geïnformeerd naar de geleidelijnen voor mensen met een visuele beperking. Deze leiden niet naar de lift omdat de route voor blinden en slechtzienden van het Stationsplein naar de Gedempte Gracht volledig bovenlangs is aangelegd, luidt de uitleg.

‘De route via de lift naar beneden loopt tot aan het Rustenburg langs het water en is daardoor minder veilig. Bovendien kunnen mensen met een visuele beperking zich hier – vanwege het geruis van de waterval – minder goed oriënteren op hun gehoor. Wij hebben hiermee het advies van Koninklijke Visio gevolgd.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen