Geld van provincie voor betere ontsluiting stationsgebieden een opsteker

De toekomstige wegoverkapping bij station Zaandam.
De toekomstige wegoverkapping bij station Zaandam.
Foto: Nunc Architecten

Gedeputeerde Staten stellen bijna zeventien miljoen euro beschikbaar om stationsgebieden in Noord-Holland aantrekkelijker en beter toegankelijk maken.

Die vrijgevigheid is ingegeven door het grote tekort aan huizen. Goed bereikbare stationsgebieden, met winkels en voorzieningen in de buurt, zijn uitstekende plekken om – met velen – te wonen. Ook de gemeente Zaanstad heeft het beleid om grote nieuwbouwprojecten te situeren bij treinstations: Zaandam is daar een voorbeeld van, maar ook Zaandijk Zaanse Schans (voorheen Koog-Zaandijk).

Koog-Zaandijk is al lang in beeld als locatie voor een dergelijke knooppuntontwikkeling (intentieovereenkomst programma Maak Plaats, Woonvisie 2015, de programma’s ZaanIJoevers en de visie Noordzeekanaalgebied). Door daar in hoge dichtheden rondom een goed ontsloten station te bouwen, zijn er in de toekomst minder autobewegingen over het hoofdwegennet dan wanneer datzelfde aantal woningen elders zou worden neergezet.

Spoorwegovergang in de weg

Het zo gewenste knooppunt is momenteel via de weg echter slecht ontsloten en de drukke spoorwegovergang op de Guisweg is ook een obstakel van jewelste. Het geld dat de provincie nu te verdelen heeft, zou Zaanstad dus in elk geval rond de projecten in het kader van Inverdan bij het station in Zaandam en voor Zaandijk Zaanse Schans goed kunnen gebruiken.

Ook in Wormerveer is nog een bouwlocatie beschikbaar pal bij het station, maar gezien de onlangs gepresenteerde plannen met dat gebied, als Buitenpoort naar het achterliggende Guisveld, lijkt een woontoren op het gasfabriekterrein (links van de in een weiland getransformeerde Stationsstraat op onderstaande sfeerimpressie) minder voor de hand te liggen.

212.000 huizen tot 2040

Vooral rond Amsterdam is de bevolkingsgroei hoog en moeten er veel woningen bijkomen. Oorzaken zijn de relatief jonge bevolking en de concentratie van werk in deze regio. In heel Noord-Holland moeten er tot 2040 nog 212.000 huizen bijkomen. En het liefst binnenstedelijk. Uit onderzoek blijkt volgens Gedeputeerde Joke Geldhof (Ruimtelijke ordening en Wonen) ook dat mensen daar graag willen wonen: ‘Als we er voor zorgen dat nieuwe woningen, voorzieningen en bedrijven vooral terechtkomen in aantrekkelijke en goed bereikbare stationsomgevingen, dan gebruiken we de ruimte rondom OV-knooppunten zo efficiënt mogelijk. Daar komt bij dat we ook ons waardevolle landschap sparen.’

Provinciale Staten moeten met voorstel van GS nog goedkeuren.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen