Van ‘Buitenpoort Wormerveer’ zo met de kano het Guisveld in

Achter het aantrekkelijke station een kano huren.
Achter het aantrekkelijke station een kano huren.
Foto: DS Landschapsarchitecten

Het is een aansprekend idee: benut treinstations die dichtbij natuur- of recreatiegebieden liggen als toegangspoort naar het mooie Noord-Hollandse landschap. Volgens de provincie en de Metropoolregio Amsterdam zou het station in Wormerveer er uitermate geschikt voor zijn.

Een goede verbinding tussen een station en het landschap zorgt ervoor dat inwoners en toeristen op een aantrekkelijke manier gemakkelijker in het groen kunnen komen. En dat draagt weer bij aan een beter gebruik en een rendabele exploitatie van het openbaar vervoer. De ‘Buitenpoorten’ moeten ook een belangrijke rol gaan spelen bij de spreiding van het toerisme naar Amsterdam.

Natuur en bezienswaardigheden

De bedoeling is, zo staat in het projectplan Buitensporen (pdf), dat natuur- en cultuurliefhebbers direct vanaf het perron aan hun ontdekkingsreis beginnen. De routes naar verschillende bestemmingen en de lokale bezienswaardigheden zijn daar verkrijgbaar en het station nodigt meteen uit om erop uit te trekken. De Buitenpoorten moeten zelf al deel uitmaken van de beleving en niet slechts aankomst- en vertrekpunten zijn.

Met de kano de natuur in

‘De Buitenpoort bezoeker is een liefhebber van natuur, cultuur, sport, gezelligheid en vermaak. Is gericht op de rust in de natuur en de gezelligheid van een terrasje op het dorpsplein. Houdt van avontuur en inspanning en van rust en ontspanning. Is bereid om wat meer budget aan recreatie te besteden. Trekt er graag zelf op uit of gaat met de hele familie op pad. Voelt zich (nog) jong, energiek en sportief,’ zo lezen we. Dus: meteen bij de Buitenpoort de kano in om het waterrijke achterland te verkennen (het Wormerveerse Frans Marspad door het Guisveld is van 15 maart tot 1 augustus gesloten).

Groeistrategie Amsterdam

De ontwikkeling en het ‘verkopen’ van Buitenpoorten aan inwoners en toeristen is onderdeel van de groeistrategie van Amsterdam. Door de drukte in het centrum van de hoofdstad te spreiden over de regio en door een gemakkelijke, snelle en aantrekkelijke weg naar prachtige natuur- en recreatiegebieden te bieden in een steeds verder verstenende regio. Op een duurzame manier, met het openbaar vervoer. ‘Op deze manieren draagt de ontwikkeling van Buitenpoorten bij aan de leefbaarheid en daarmee het vestigingsklimaat van de Metropoolregio Amsterdam.’

Wormerveer, Santpoort-Noord, Overveen, Hoofddorp en Bussum-Zuid voldoen met relatief kleine aanpassingen aan de richtlijnen, aldus Buitensporen. Voor onder andere Wormerveer zijn door DS Landschapsarchitecten al schetsontwerpen en visualisaties gemaakt die laten zien aan welke ingrepen gedacht wordt om te voldoen aan de uitgangspunten. Digitale hulpmiddelen om het concept bij het publiek aan de man te brengen spelen in alle plannen een hoofdrol.

Groene Stationsstraat

DS Landschapsarchitecten visualiseerde deze plannen. Daarin verandert de Stationsstraat tot aan de Zaan toe in een soort weiland en wordt de achterkant van station Wormerveer de poort naar het Guisveld. De tunnel naar de perrons ondergaat een gedaanteverwisseling en wordt een uitnodigende ondergrondse gang met op de muren projecties van het omringende landschap. En op de hoek van de Stationsstraat en de Zaanweg komt een horeca- en informatiepunt met de op die plek wat kolderieke naam ’Veenzicht’.

De komende maanden wil de provincie met alle beoogde partners (zoals de gemeente Zaanstad, NS, natuurbeheerders, het bedrijfsleven en lokale ondernemers) de concepten voor de stations Wormerveer, Santpoort Noord en Almere Oostvaarders verder uitwerken.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen