Raad Heemskerk gooit knuppel in het hoenderhok: zie af van weg A8 – A9

Foto: PxHere / CC0 Public Domain

De gemeenteraad van Heemskerk heeft een amendement van de PvdA aangenomen waarmee de lokale politiek zich nogmaals uitspreekt tegen het feit dat de provincie alleen de Golfbaanvariant onderzoekt voor de verbinding van de A8 en de A9. In Heemskerk bestaat een sterke voorkeur voor de zogenoemde Heemskerkvariant, maar nóg meer voor een lightrailverbinding in plaats van een nieuw stuk snelweg.

In Heemskerk is 2.100.000 euro gereserveerd als bijdrage aan de verbindingsweg – maar — ook enkel en alleen voor deze laatste variant beschikbaar is. Het college wilde ruimte laten om alsnog voor de Golfbaanvariant te gaan, maar daar heeft de raad een stokje voor gestoken: die is alleen bereid om de bestemmingsreserve voor de verbinding A8-A9 in te zetten voor de Heemskerkvariant. Met het aannemen van het amendement is besloten om in het geval van het daadwerkelijk realiseren van de Golfbaanvariant de
bestemmingsreserve op te heffen en toe te voegen aan de algemene reserve. Daarmee vervalt de bijdrage van Heemskerk in de kosten van de aanleg.

Ook een motie van het CDA kreeg een raadsmeerderheid mee. Daarin wordt het college opgeroepen om er in de stuurgroep voor te pleiten om met voorrang te kijken naar het verzachten van de gevolgen van de voorgenomen aansluiting van de twee snelwegen ter hoogte van de Broekpolder voor de bewoners van de woonwijk die daar verrezen is. De weerstand in Heemskerk tegen de Golfbaanvariant is met name gebaseerd op de verwachte overlast en de kans op gezondheidsschade voor de bewoners van de Broekpolder, die in Krommenie en Assendelft op weinig sympathie kunnen rekenen hoewel men daar dagelijks aan den lijve ondervindt hoe hun toekomt eruit kan komen te zien.

Niks auto’s, lightrailverbinding

De motie van het CDA beoogt om alle gevolgen van het nieuwe stuk snelweg voor de Broekpolderbewoners nog eens teken het licht te houden met inachtneming van alle wettelijke eisen, bijvoorbeeld zoals die zijn neergelegd in de Wet geluidshinder en de Wet milieubeheer. Een motie vreemd ingediend door VVD, CDA, PvdA, GroenLinks, D66, Liberaal Heemskerk en Heemskerk Lokaal – zijnde de voltallige raad – gooit mobiliteit over een geheel andere boeg: niks massaal autoforenzen, maar een lightrailverbinding.

Heemskerk  moet met de andere belanghebbende gemeenten zoals Zaanstad en de provincie in overleg treden om de voorwaarden voor de realisatie van zo’n verbinding in onze regio in kaart te brengen. Hierbij dient in ieder geval gekeken te worden naar financieringsmogelijkheden vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en het Wobke-Wiebes Fonds dat in het leven is geroepen als gevolg van de coronacrisis. Daarbij is haast van cruciaal belang: de motie draagt het college van Heemskerk op om in juni 2021 met uitsluitsel te komen.

Beter leefmilieu

Al vele jaren wordt in de regio IJmond – Zuid Kennemerland en de Metropoolregio Amsterdam gesproken over een snelle railverbinding Beverwijk – Heemskerk – Uitgeest -Krommenie/Assendelft – Wormerveer – Zaandijk Zaanse Schans – Koog aan de Zaan – Zaandam – Amsterdam Sloterdijk – Haarlemmermeer – Haarlem – Bloemendaal – Santpoort -Driehuis – Velsen, zo brengt de toelichting in herinnering. ‘Aan en rondom deze Light Rail wonen 1.4 miljoen mensen en is er dus een groot belang bij en behoefte aan een dergelijke verbinding. Er is in de MRA-regio veel woon-werk verkeer en dagelijks veel overlast van files op de snelwegen die een groot negatieve invloed heeft op de fijnstofconcentratie in de regio en derhalve op de gezondheid van onze inwoners. Een lightrailverbinding zal bijdragen aan een beter leefmilieu.’

Geen luchtfietserij

Door de nieuwe sluis bij IJmuiden zal naar verwachting bovendien het aantal toeristen van cruiseschepen naar Amsterdam en IJmuiden toenemen, en een lightrailverbinding zal eraan bijdragen dat toeristen zich gemakkelijker verplaatsen naar onder andere de Zaanse Schans, Haarlem, de Zwarte Markt en de stranden en duinen. De afspraken van Parijs laten bovendien geen andere keus dan op zoek te gaan naar duurzame vervoersoplossingen, betoogt de raad van Heemskerk. Dat dit geen luchtfietserij is bewijst de lightrailverbinding in de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag, met 2,3 miljoen inwoners en 23 gemeentes.

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen