Voor bruggen Krommenie ligt vervanging al klaar, maar afgekeurd

Foto: Google Street View

Er ligt al een brug klaar om de twee krakkemikkige bruggen in de N203 over de Nauernasche Vaart te vervangen, maar die is afgekeurd door de gemeente. Het gaat namelijk om één brede brug en dat zou een niet te nemen obstakel zijn voor de grootste vrachtschepen die aanmeren bij Forbo in Assendelft.

Er moeten dus weer twee bruggen komen. Deze nieuwste Zaanse bruggensoap komt op het conto van de provincie, die eigenaar is van de zogenoemde bruggen Krommenie. Voor de uitvoering van het project werd na een Europese aanbesteding een contract gegund aan de combinatie Van Hattum & Blankevoort – Hollandia Infra. De keuze voor het ontwerp en de wijze van uitvoeren werd hierbij bij de aannemer gelegd. Het winnende plan van de combinatie was om beide bruggen samen te voegen, deels gebruikmakend van de bestaande fundering van westelijke brug. Door deze aanpak zou het project snel en tegen redelijke kosten uitgevoerd kunnen worden. Toen de aannemer bij  Zaanstad de aanvraag voor de omgevingsvergunning deed, werd echter op twee bezwaren gestuit.

Forbo en welstand

Eén dubbel zo brede brug (en dubbel zo lang vanaf de vaarweg geredeneerd) betekende dat niet alle schepen die Forbo aandoen de bocht naar en van de spoorbrug nog zouden kunnen maken. Bij twee separate bruggen is er wel voldoende ruimte. Ten tweede viel de door de gemeente uitgevoerde welstandstoets negatief uit. De commissie keurde het ontwerp voor de ophaalbrug af en adviseerde om alsnog een basculebrug te realiseren. Met de aannemer is vervolgens gezocht naar een technische oplossing, waarbij verschillende alternatieven de revue passeerden, maar alle varianten bleken veel duurder dan het oorspronkelijke ontwerp.

Brug te ver

Vanwege een gebrek aan budget en twijfel aan de hoogte van de door de aannemer geboden prijzen is het project toen stilgelegd, zo is te lezen in een schrijven van Gedeputeerde Staten met een overzicht van het project en de stand van zaken. De nieuwe brug was op dat moment echter al gefabriceerd. De vervanging van de bruggen Krommenie is geen luxe, want beide zijn sinds april 2014 beperkt in het gebruik met een belasting tot maximaal 50 ton om de veiligheid te kunnen garanderen. Dit betekent dat de route al enige jaren geblokkeerd is voor exceptionele transporten.

Nooit de intentie

Binnen de randvoorwaarden van de aanbesteding was het nooit de intentie dat de twee bruggen werden samengevoegd, maar in het aanbestedingstraject was het ook niet formeel uitgesloten. ‘Indien vooraf een keuze voor samenvoeging van de bruggen tot één brug zou zijn overwogen, dan zou dat zijn afgewezen vanuit het perspectief van verkeersmanagement (risico’s bij incidenten) en beheer (werkzaamheden). Met twee bruggen is het namelijk mogelijk om het verkeer (met halvering van de capaciteit) te laten doorstromen indien één van de bruggen gestremd wordt,’ aldus de brief.

Enorme vertraging

In 2014 is opdracht gegeven om de beide bruggen aan te pakken. De oudste, oostelijke brug is een ophaalbrug en moet geheel worden vervangen en van de naastgelegen basculebrug moet het dek worden vervangen en de fundering worden verbeterd. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de werkzaamheden uit te voeren vóór de renovatie van de Velsertunnel, die gepland stond voor begin 2016. De N203 was namelijk destijds aangewezen als een omleidingsroute tijdens de renovatie.

Nieuwe start

Na het fiasco met de brede brug is het project vorig jaar opnieuw opgestart. ‘Er is een nieuw team ingericht en er is in nauwe samenwerking tussen de beheer- en de realisatieorganisatie een korte evaluatie uitgevoerd gericht op een vernieuwde opdracht. Basisuitgangspunt is dat over de problemen uit het verleden verantwoording wordt afgelegd en dat hiervan geleerd wordt, zodat een nieuwe projectorganisatie een frisse start kan maken zonder het verleden continu mee te dragen,’ schrijft het dagelijks bestuur van de provincie.

Meer overleg

‘Uitgangspunt zal nu zijn dat er een brugverbinding met twee bruggen blijft. Daarmee lijkt het probleem met de omgevingsvergunning ondervangen. Daarvoor is het wel nodig om, nu vooraf, met de gemeente Zaanstad in gesprek te gaan over de randvoorwaarden die zij stelt als vaarwegbeheerder. Onderzocht moet ook worden of bij een ‘één op één vervanging’ van de ophaalbrug er ook welstandseisen worden gesteld. Tevens moeten de belangen van Forbo helder in beeld zijn.’

De bruggen Krommenie zijn een belangrijke schakel in het provinciaal wegennetwerk en de Nauernasche Vaart is voor recreatief vaarverkeer een schakel tussen het Noordzeekanaal en het noorden van Noord-Holland. Voor de beroepsvaart is het water vanaf Forbo via de Tocht of de Tapsloot de route naar het Noordhollandsch Kanaal en de Zaan.

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen