Motie LZ om door te pakken met oplossing voor verkeer Assendelft

De nieuwe weg zou parallel aan het water van De Kaaik moeten lopen.
De nieuwe weg zou parallel aan het water van De Kaaik moeten lopen.
Foto: Google Earth

Lokaal Zaans komt in de raadsvergadering van 3 september met een motie om de door veel inwoners van Assendelft gewenste verbindingsweg tussen de Noorderveenweg naar de Communicatieweg op de kaart te zetten. Na een investering van vier miljoen euro zou die weg de razend drukke Dorpsstraat en Communicatieweg ontlasten.

De weg is al onderwerp van gesprek sinds de Motiemarkt in oktober 2018 en heeft de steun van een groot deel van de lokale politiek. De provincie zal er echter ook aan mee moeten betalen en daarom is het zaak om er snel werk van te maken. In Haarlem ligt elf miljoen euro klaar voor de verbetering van de leefbaarheid aan weerszijden van de N203 in Krommenie en Assendelft, in afwachting van de aanleg van een verbinding tussen de A8 en de A9. Maar die weg kan, gezien ook de ervaringen met de Westfrisiaweg tussen Heerhugowaard en Enkhuizen, nog makkelijk tien jaar op zich laten wachten.

Vervanging bruggen

Zo lang kunnen de bewoners langs de Dorpsstraat en de Communicatieweg niet wachten, vindt Marianne de Boer van LZ en de lange periode van wachten op de gedroomde grote verbindingsweg rechtvaardigt ook de investering in het kleinene broertje. Als de aanleg slim wordt aangpakt zou die laatste weg zelfs bruikbaar kunnen zijn als aansluiting op het toekomstige stuk snelweg. Er wacht Zaanstad Noord bovendien nog een nieuwe beproeving op verkeersgebied wanneer de provincie de bruggen in de Nauernasche Vaart tussen Krommenie en Wormerveer gaat vervangen. Die twee bruggen in de Provincialeweg zijn cruciaal voor de doorstroming van het verkeer.

Steeds meer verkeer

Vorige week sprak een woordvoerder van de actiegroep Laat Assendelft weer Dorp zijn in bij de gemeenteraad en hield een vurig pleidooi voor het ontlasten van de Dorpsstraat en de Communicatieweg, die per etmaal gemiddeld zo’n 9800 motorvoertuigen – inclusief zwaar vrachtverkeer – te verwerken krijgen. Door nieuwbouw stijgt dat aantal nog steeds verder. De smalle Dorpstraat, met huizen dicht op de weg, veel in- en uitritten en zonder een apart fietspad is daar niet op berekend en de funderingen van de oudere woningen al evenmin.

Haast maken

Omdat de elf miljoen provinciale euro’s uit het Leefbaarheidsfonds al in november door Gedeputeerde Staten verdeeld worden draagt de motie van Lokaal Zaans het college op om op korte termijn met de provincie in gesprek te gaan voor hulp bij de financiering en verdere uitwerking van een projectplan voor de voorgestelde verbindingsweg en om andere geldbronnen te verkennen, zoals een subsidieregeling van het Rijk voor verbeteringen van de verkeersveiligheid waarvoor 500 miljoen euro beschikbaar is.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen