Nog steeds niet de helft van het aantal OV-passagiers van 2019

Foto: Wikipedia / Justin de Jong

De invloed van Covid-19 op het openbaar vervoer is onverminderd groot. Het aantal reizigers blijft in juli nog steeds met ruim 60 procent achter ten opzichten van 2019.

Dat schrijft voorzitter van het Dagelijks Bestuur Sharon Dijksma van de Vervoerregio Amsterdam aan de leden van de Regioraad. ‘We moeten constateren dat het openbaar vervoer op dit moment nog lang niet op het niveau zit van de periode voor de maatregelen Covid-19. De passagiersaantallen blijven nog steeds ver achter bij wat we gewend waren.’ Sinds 1 juni wordt weer een zo maximaal mogelijke dienstregeling gereden, waarbij rekening wordt gehouden met de vraag naar vervoer en een hoger ziekteverzuim bij het personeel en waarbij er flexibiliteit bestaat om daar waar nodig meer vervoer in te zetten. ‘Dit betekent dus dat ook na 1 juni een andere dienstregeling wordt aangeboden door de vervoerders,’ aldus Dijksma.

‘We hebben inmiddels afspraken gemaakt met de vervoerders om zo veel als mogelijk capaciteit in te zetten om zo de passagiers met voldoende ruimte van elkaar in het openbaar vervoer te kunnen laten reizen. Vervoerders rijden nu een aangepaste dienstregeling en vanwege achterblijvende reizigersaantallen wordt nagedacht hoe de dienstregeling er de komende maanden uit gaat zien, dusdanig dat kosten bespaard kunnen worden en toch voldoende capaciteit aan de reizigers kan worden aangeboden. Het kan echter noodzakelijk zijn om binnen de concessies tijdelijk tot een andere inzet van personeel en materieel te komen, om hiermee binnen deze marges tot een optimaal vervoeraanbod te komen. Bijvoorbeeld door het inzetten van extra materieel in de spits en minder materieel in de daluren.’

Concesssie-eisen on hold

De vervoerders krijgen in deze uitzonderlijke tijd toestemming om tijdelijk van de eisen die hun concessie aan hen stelt af te wijken. Zo wordt de frequentie van alle metrolijnen bij het GVB verlaagd van zes naar vijf keer per uur. In de Zaanstreek hoeft Connexxion ‘vanwege veiligheidsredenen’ tijdelijk niet met de kleinere elektrische Midi-bussen te rijden. Om reizigers meer ruimte te geven worden alleen grotere bussen ingezet. Er is nog geen zicht op een afspraak met het Rijk voor 2021 wanneer ook dan het aantal reizigers achterblijft, aldus Dijksma. Het betreft dan niet alleen de OV-ontwikkelingen gerelateerd aan de coronapandemie, maar ook de nieuwe concessies in Zaanstreek – Waterland en Amsterdam, de dienstregelingen in 2021, de instroom van nieuw tram- en metromaterieel en andere zaken.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen