Aanbesteding Zaanbrug vermoedelijk in september afgerond

Foto: Royal Haskoning / DHV Architecten

Er wordt op dit moment nog steeds met twee inschrijvers onderhandeld over de aanbesteding voor de nieuwe Zaanbrug. De provincie heeft de wethouders van Zaanstad en Wormerland daarom – zoals gebruikelijk – verteld dat er nu niet openbaar gecommuniceerd kan worden over budgetten en kostenontwikkelingen, omdat dit nadelig kan zijn voor de onderhandelingen.

De aanbesteding wordt vermoedelijk in september afgerond en daarna kan er openlijk gesproken worden over de financiƫn rond de Zaanbrug, bedrijfsvertrouwelijke informatie van de inschrijvers uitgezonderd. Dat antwoordt de provincie op onze vragen over geheimhouding rond de steeds verder oplopende kosten, waarvoor zowel de verantwoordelijke wethouder in Zaanstad als die in Wormerland, Gerard Slegers en Rob Berkhout, een POV-motie van afkeuring aan de broek kreeg. Op 29 mei stelde ook Liberaal Wormerland de openheid van het college over de financiƫn rond de brug al aan de orde.

Referendum

Uit de schtiftelijke vragen die die fractie toen indiende blijkt bovendien dat de partij nog steeds het plan heeft om een raadgevend referendum over de Zaanbrug te houden in Wormerland. Er zijn genoeg handtekeningen verzameld om daartoe over te gaan, aldus fractievoorzitter Ronald Hendriks. ‘Maar een aanvraag voor een dergelijke volksraadpleging is nog niet mogelijk omdat de raad eerst zelf een besluit moet nemen over de voortgang rondom de Zaanbrug. Wij hopen dat wij middels het stellen van vragen aan het college ook een oproep daarmee doen aan de gemeenteraad om snel tot besluitvorming over te gaan, zodat een lokaal raadgevend referendum daadwerkelijk kan worden aangevraagd en kan worden georganiseerd. Laat de raad haar volksvertegenwoordigende rol nu eens goed gaan oppakken.’

Plan-Herman Al

Liberaal Wormerland heeft bovendien het eerder afgeschoten alternatieve plan voor een nieuwe Zaanbrug – het zogenoemde plan-Herman Al – nog niet losgelaten. ‘Dit plan werd door de toenmalige projectontwikkelaar verworpen, alhoewel de uitvoerbaarheid wel werd bevestigd.’ Hendriks heeft het college daarom gevraagd of dat bereid is om nogmaals serieus naar dat plan te kijken.

De vervanging van de Zaanbrug werd al op 25 april 1997 door Zaanstad, de provincie, het Hoogheemraadschap, de Staat, de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Amsterdam en de ondernemersvereniging EVO vastgelegd in een Intentieverklaring plan van Aanpak De Zaan, waarin werd uitgegaan van een oplevering van de nieuwe Zaanbrug op 1 juli 2014. Wormerland bleef lang tegenstribbelen, ook vanwege de vervanging op de huidige plek. Het voorstel van Al was om de as van de bestaande brug vanaf de Veerdijk in Wormer vijf graden met de klok mee te draaien, zodat deze haaks op de vaarrourte voor de scheepvaart zou komen te liggen. Schepen zouden meer ruimte krijgen en – op basis van de toenmalige scheepspassages – het aantal brugopeningen zou met zestien procent worden verminderd.

Veel minder lang verkeershinder

De vaste doorvaarthoogte van 3,6 meter wilde Al bereiken door bij het ontwerp het voetgangers- en fietssersgedeelte een hellingspercentage van maximaal vier procent te geven en voor het overige verkeer 4,7 procent aan te houden. Door de as te draaien zou de brug in Wormerveer ongeveer veertien meter richting de Stationsstraat komen te liggen. Daardoor ontstond de mogelijkheid om al met een deel van de nieuwe brug te starten terwijl de bestaande brug nog gebruikt werd. Door de val aan de Wormerveerse kant te laten scharnieren kon wat dat betreft nog eens tijdwinst worden geboekt en de verkeershinder van anderhalf tot twee jaar worden teruggebracht tot zes tot acht maanden.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen