Fout in bestemmingsplan: Toermalijnbruggetje bij De Ruyterkade 27

Een beeld van de toekomstige centrale hal van de Toermalijn.
Een beeld van de toekomstige centrale hal van de Toermalijn.
Foto: Carree Architecten

Het bruggetje bij de nieuwe Toermalijn aan het Noordeinde in Wormerveer komt niet zoals in het raadsvoorstel en de toelichting bij het bestemmingsplan stond ter hoogte van de Trompstraat, maar bij de De Ruyterkade 27. Het college gaat beide stukken aanpassen voordat ze door de gemeenteraad behandeld worden.

Het plan was oorspronkelijk een verbinding bij de Trompstraat, maar dat stuitte op verzet bij omwonenden. Op de plek waar de brug na overleg met bewoners nu gesitueerd wordt was eerder ook al een oeververbinding. Eén van de omwonenden maakte de gemeente attent op de fout na onze eerdere publicaties over het bestemmingsplan voor de school. Ook het bestemmingsplan dat de bouw van maximaal 100 woningen in de omgeving mogelijk moet maken is inmiddels klaar voor behandeling in de raad. Hieronder een impressie van hoe de huizen eruit zouden kunnen gaan zien: definitieve tekeningen zijn er nog niet. Wel is afgesproken dat 30 procent van de nieuwbouw in de sociale huursector zal vallen.

 

Historie

De woningen en de school komen dichtbij de plek waar Wormerveer vermoedelijk is ontstaan in de veertiende en vijftiende eeuw, met de oudste bewoning ter hoogte van de Nederlands Hervormde Kerk aan het Noordeinde. Van de huidige kerk is de voorgang al in 1504 gesticht. Vanaf deze kerkbuurt breidde de bewoning zich in de loop van de zestiende eeuw langzaam uit langs de dijk aan de westkant van de Zaan. De oudste kern van het plangebied wordt dan ook gevormd door de dijk langs de Zaan (het Noordeinde) en de daaraan parallel lopende wegsloot. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog was dit deel van het land oorlogsgebied. De Nederlanders wierpen in 1574 op het Noordeinde een schans op waarvan de ligging niet exact bekend is. Na de verdrijving van de Spaans troepen werd de schans afgebroken. Wellicht heeft de opmerkelijke bocht in de sloot en de weg ter hoogte van de nieuwbouw er iets mee te maken.

Uitbreiding

Ook in de zeventiende eeuw zette de groei zich voort, totdat uiteindelijk de hele Zaanoever tot aan het Zuideinde bebouwd en bewoond was. Waarschijnlijk was al in de zestiende eeuw een pad aangelegd in de richting van Krommenie. Dat pad is er nog als het Krommenieërpad en de Krommenieërweg. Hier kwamen in de zeventiende en achttiende eeuw twee paden bij: het Sluispad en de Marktstraat. In de negentiende en twintigste eeuw werden vanwege de toenemende bevolkingsdruk de weilanden in Wormerveer Noord in verschillende fasen bebouwd. Een opvallende, vroeg twintigste-eeuwse wijk is de Zeeheldenbuurt.

 

 

Langs de dijk aan de Zaan stonden verder niet alleen huizen en boerderijen maar vanaf de zeventiende eeuw ook windmolens. Molens stonden verder in het veld ten westen van de dijk. Na 1875 werden deze molens aan de Zaan vervangen door fabrieken, die voornamelijk langs het Noordeinde en de Noorddijk kwamen te staan. In het zuidelijk deel van de bouwlocatie stond het constructiebedrijf Klinkenberg, dat begin jaren 90 verdween terwijl in het noordelijk deel de houthandel Konijnenberg stond.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen