Omwonenden nieuwe Toermalijn verrast over plek bruggetje

Er zijn kennelijk misverstanden over de plek van het bruggetje.
Er zijn kennelijk misverstanden over de plek van het bruggetje.
Foto: Google Maps

Verbazing bij lezers gisteren naar aanleiding van ons bericht over het nieuwe bestemmingsplan voor basisschool de Toermalijn aan het Noordeinde: het klopte niet. Er komt geen bruggetje ter hoogte van de Trompstraat, maar naast de woning De Ruijterkade 27 waar vroeger ook al een bruggetje was. Dat laatste staat echter niet in de stukken.

Eerst de reactie van een omwonende, die een bericht stuurde dat werd ontvangen naar aanleiding van een informatieavond op 20 november 2018. Daar werd afgesproken dat de gemeente ging bekijken of een fiets-/voetgangersbruggetje op die oude plek mogelijk was. In de mededeling aan de bewoners staat: ‘Graag willen wij u mededelen dat er overeenstemming is bereikt met alle partijen om het fiets-/ voetgangersbruggetje te realiseren naast Ruijterkade nummer 27. Het bruggetje zal door Sweco (in opdracht van de gemeente) worden uitgewerkt/ontworpen. Bij het ontwerp zal er rekening gehouden worden met uw zorgen rondom het ontstaan van een tweede kiss and ride-plek ter hoogte van het nieuwe bruggetje. Er zal worden gekeken naar maatregelen om dit te ontmoedigen. Zodra het voorlopig ontwerp gereed is delen wij het ontwerp met u.’

Raadsvoorstel

In het raadsvoorstel dat nu naar de gemeenteraad is gezonden staat echter (op pagina 3, onder Verkeer en parkeren): ‘Vanaf de De Ruijterkade komt, ter hoogte van de Trompstraat, een bruggetje naar de school. Dit zal de belangrijkste toegang voor de school worden. Een route via de Evertsenstraat is onvoldoende veilig vanwege het smalle profiel en de onoverzichtelijkheid voor het autoverkeer.’

Over de kiss and ride staat er verder (pagina 4): ‘Voor kiss & ride worden 26 plaatsen aan het Noordeinde gemaakt. Aan de Zaanzijde worden de plaatsen exclusief voor De Toermalijn bestemd, zodat er een groot deel van de dag vrij zicht op de Zaan is. Vanwege de ruime kiss & ride-gelegenheid aan het Noordeinde en de vanzelfsprekendheid om die te gebruiken zal in andere straten geen overlast van kiss & ride ontstaan.’

Situatietekening Carree Architecten BNA.

Op pagina 5 worden kort de zienswijzen besproken die omwonenden hebben ingediend en daarin wordt een onderzoek naar een alternatieve plek voor het bruggetje niet genoemd: ‘Als extra ontsluiting van de school wordt bij de De Ruyterkade een fiets-/voetbrug aangelegd. Hierdoor wordt het haal- en brengverkeer per fiets gestimuleerd en zal er minder haal- en brengverkeer per auto plaatsvinden,’ aldus die – summiere – uitleg waarin de plek van het bruggetje dus niet expliciet genoemd wordt, maar die gezien het voorgaande toch echt ter hoogte van de Trompstraat ingetekend is.

Toelichting Sweco

In de toelichting van Sweco (pagina 17, onder het kopje Verkeer) wordt dit nog eens herhaald: ‘Het Noordeinde zal de hoofdroute naar de Toermalijn worden voor het autoverkeer, zowel voor personeel als voor ouders. Leerlingen van de huidige Toermalijn komen uit heel Wormerveer. Wie uit de nabije omgeving komt, of uit het centrum van Wormerveer, zal vooral via de Tulpstraat en de De Ruijterkade komen lopen of fietsen. De brug over de Koksloot (tussen Tulpstraat en Jan van Riebeeckkade) is enkele jaren terug reeds verbreed voor gecombineerd gebruik voor fietsers en voetgangers. Vanaf de De Ruijterkade komt, ter hoogte van de Trompstraat, een bruggetje naar de school. Dit zal de belangrijkste toegang voor de school worden.’

Bijlagen

In het Bijlagenrapport van Sweco staat (pagina 41) over de randvoorwaarden die bewoners in eerste instantie neerlegden voor de bouw van de school op de gekozen plek wel ‘Fiets- en voetgangersbruggen voor verbinding’ en ‘Bruggetjes realiseren op de plaatsen waar vroeger deze ook zaten. (Absoluut niet op andere plek op de De Ruijterkade)’. Ook is er sprake van vrees voor een sterke toename van het autoverkeer in de straat vanwege mensen die bij de bruggetjes kun kinderen zullen afzetten omdar het Noordeinde wordt gezien als een onaantrekkelijke plek om dat te doen. In de Nota van beantwoording overlegreacties en zienswijzen dat ook in het Bijlagenrapport is opgenomen staat bij de reacties die zijn binnengekomen van omwonenden naar aanleiding van het conceptbestemmingsplan (vanaf pagina 36) niets specifieks over de exacte plek van bruggen. 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen