Nieuw PAK-vrij bestemmingsplan voor basisschool Toermalijn

Foto: Gemeente Zaanstad

De gemeente heeft een nieuw bestemmingsplan klaar voor basisschool de Toermalijn aan het Noordeinde in Wormerveer, waarin de stikstofdepositie in de natuur opnieuw is doorgerekend volgens nieuwe normen en in orde is bevonden. De school zit nu in twee verouderde gebouwen aan de Marktstraat en de Tulpstraat en had al jaren geleden verhuisd moeten zijn, maar de nieuwbouw kreeg keer op keer met tegenslagen te maken. Nu lijkt het erop dat een moderne, gasloze, optimaal geïsoleerde en van zonnepanelen voorziene school toch echt dichterbij komt.

Onderwijskoepel Agora vroeg al in 2012 een vergunning aan voor vervangende nieuwbouw van de bestaande school, inclusief een uitbreiding voor kinderopvang. Het eerste plan sneuvelde bij de rechter, waarna uiteindelijk de plek aan het Noordeinde als de beste locatie uit de bus kwam. Daar worden ook maximaal 100 woningen gebouwd. De verdieping van de nieuwe Toermalijn is kleiner dan de begane grond en door die trapsgewijze opbouw samen met een groenstrook houden de bewoners van de De Ruijterkade zicht op groen. Ook ontstaat er een geleidelijke overgang van de kleinschalige arbeiderswoningen naar de grootschalige industrie aan de Zaan. 

Woningen aan de De Ruijterkade.

Meerdere ingangen

De kavel is vanaf meerdere kanten toegankelijk. Vanuit het noorden wordt de voetgangersstroom via een stoep met een groenstrook naar het schoolplein geleid. Vanuit het zuiden komen de voetgangers via de stoep van het Noordeinde en de nieuw aan te leggen straat aan de slootzijde toegelopen. Op beide plekken worden fietsparkeerplekken gerealiseerd zodat leerlingen en ouders de school van verschillende kanten kunnen benaderen en hun fiets kunnen stallen. De hoofdentree komt aan de zuidoostzijde, nabij de afzetzone (kiss & ride). Daarnaast is er nog een entree aan de schoolpleinkant en een aparte entree voor het kinderdagverblijf aan de noordwestkant en nabij de fietsenstalling aldaar. De bestaande 50-kilometerweg Noordeinde – Noorddijk krijgt een 30-kilometerregime en wordt als zodanig heringericht. Daarbij wordt er al rekening mee gehouden dat op een later moment ook kinderen uit het noorden zullen komen, als de woningen op de complexen van Brokking en Meneba bewoond zijn. Het Noordeinde wordt de hoofdroute naar de Toermalijn worden voor het autoverkeer, zowel voor personeel als voor ouders.

Aan- en afvoerroutes

Leerlingen van de huidige Toermalijn komen uit het hele dorp. Wie uit de nabije omgeving komt, of uit het centrum van Wormerveer, zal vooral via de Tulpstraat en de De Ruijterkade komen lopen of fietsen. Vanaf de De Ruijterkade komt ter hoogte van de Trompstraat een bruggetje naar de school. Dit zal de belangrijkste toegang voor de school worden. Een route via de Evertsenstraat is onvoldoende veilig vanwege het smalle profiel en de onoverzichtelijkheid voor het autoverkeer. Het fietsparkeren bij de Toermalijn sluit aan op de routes naar de school. Aan de noordkant ter hoogte van de Trompstraat komen 65 fietsparkeerplaatsen en aan de zuidkant 96 (plus zestien plaatsen voor personeel). Het autoparkeren voor werknemers kan met vijf plaatsen niet helemaal op eigen terrein worden opgelost. Een oplossing daarvoor is het toekomstige woonbuurtje tussen de Toermalijn en de Evertsenstraat, waar door dubbelgebruik overdag parkeerplaatsen voor personeel beschikbaar zijn. In de praktijk zal het om één of twee plekken gaan. Voor kiss & ride worden 26 plaatsen aan het Noordeinde gemaakt.  

Vanaf de De Ruijterkade komt ter hoogte van de Trompstraat een bruggetje naar de school.

Cargill

Het aan de overkant van de Zaan gelegen cacaoverwerkend bedrijf Cargill hoeft zich volgens het bestemmingsplan geen zorgen te maken in toekomstige ontwikkelingen te worden beperkt als gevolg van de bouw van de school – en de latere woningen. De geur die het bedrijf produceert zal geen probleem opleveren. ‘Getracht is duidelijk te maken dat uitgaande van de vergunde situatie van Cargill, gecombineerd met maatregelen aan de woningen (geurfilters, geluidsluwe gevels en het vaststellen van hogere waarden geluid voor een aantal woningen), er een aanvaardbaar woon- en leefklimaat ontstaat en er met deze ontwikkeling sprake is van goede ruimtelijke ordening, waarbij Cargill niet in zijn bedrijfsvoering wordt belemmerd,’ zo luidt de uitleg daarvan. 

Verkeer en funderingen

Omwonenden waren bezorgd over de verkeers- en parkeeraspecten van de woningen en de school en vreesden dat hun woningen vanwege slechte funderingen schade zouden lijden door de bouwwerkzaamheden. Volgens het wordt de verkeers- en parkeersituatie echter verantwoord opgelost en treft de ontwikkelaar afdoende maatregelen om schade te voorkomen. ‘In dat verband zijn de volgende aspecten te noemen: als extra ontsluiting van de school wordt bij de De Ruyterkade een fiets/voetbrug aangelegd. Hierdoor wordt het haal- en brengverkeer per fiets gestimuleerd en zal er minder haal- en brengverkeer per auto plaatsvinden; Het aantal benodigde parkeerplaatsen ten behoeve van de woningen en de school is conform de geldende gemeentelijke normen vastgesteld op 117. Alle parkeerplaatsen zijn te gebruiken door bewoners, schoolouders en overige bezoekers (dubbelgebruik). Het bouwverkeer wordt via de Ned Benedictweg, de Witte Bijlweg, de Vlasblomstraat en het Noordeinde geleid en niet door de straten met de woningen met de kwetsbare funderingen. Voor het heien wordt een trillingsarme methode toegepast. De desbetreffende woningen zijn vooraf geschouwd door de ontwikkelaar. Mocht er toch schade ontstaan dan is meteen duidelijk wat de schade is. Alle aspecten betreffende de bouwwerkzaamheden zijn door de ontwikkelaar en gemeente besproken met de omwonenden.’ Het bestemmingsplan gaat nu naar de gemeenteraad. 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen