Vaart achter veiligheid bruggen: extra camera’s bijna allemaal geplaatst

Foto: Google Street View

De gemeente heeft een procescoördinator aangesteld die moet waken over de tijdige implementatie van alle benodigde veiligheidsmaatregelen bij en aan de Zaanse bruggen. Daarmee wordt gehoor gegeven aan de kritiek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid die zich erover verbaasde dat Zaanstad na een dodelijk en een bijna-dodelijk ongeval op haar bruggen het vervolg overliet aan ambtenaren die daarvoor niet duidelijk werden aangestuurd. Er wordt dit jaar 490.000 euro in de bruggen geïnvesteerd.

Inmiddels is duidelijk geworden dat in veel gevallen één of twee extra camera’s per brug nodig zijn om een goed totaalbeeld te realiseren. Per brug wordt bekeken wat daarvoor nodig is. Er is al begonnen met het daadwerkelijk plaatsen van extra camera’s en voor de verbinding met de centrale bedienpost. Het instrueren van de brugbedienaren als gevolg van de extra beelden gebeurt parallel aan het plaatsen van de camera’s. Dat deel van het werk moet in de eerste week van november zijn afgerond en dan zullen ook de toezichthouders weer verdwenen zijn van alle bruggen. De rest van de planning is aldus:

  • Uiterlijk eind 2019: markeren van de bewegende brugdelen voor langzaam verkeer met een geel vlak bij alle op afstand bediende bruggen;
  • Uiterlijk half 2020: plaatsen van attentieknoppen bij op afstand bediende bruggen;  
  • Uiterlijk half 2020: uitvoeren van een bewustwordingscampagne voor weggebruikers;
  • Uiterlijk eind 2020: uitvoeren van integrale veiligheidsscans bij lokaal bediende bruggen;
  • Uiterlijk eind 2020: toepassen van verdere verbeteringen aan de camerabeelden, zodat deze als een vloeiende lijn in de centrale bedienpost worden getoond;
  • Uiterlijk eind 2020: doorvoeren van uniforme bedieningsstappen voor alle beweegbare bruggen in Zaanstad, voor zover Zaanstad voor de bediening verantwoordelijk is; 
  • Uiterlijk eind 2020: nemen van de verbetermaatregelen aan de Prins Bernhardbrug, de Willem Alexanderbrug en de Schiethavenbrug in Zaandam, waaronder ook de brugspecifieke maatregelen genoemd in het rapport Veiligheidsscan bruggen van Clijnk en Fontijn en voor de Prins Bernhardbrug de maatregelen uit het rapport Functionele Veiligheidstest Prins Bernhardbrug van het bedrijf Engie; 
  • Uiterlijk eind 2021: afronden van het groot onderhoud aan de Vaartbrug, Reint Laan Jr. brug en Nauernasche Brug, waarbij ook de verbetermaatregelen in het kader van de veiligheidsscans en die van Clijk en Fontijn worden doorgevoerd;
  • Uiterlijk eind 2023 respectievelijk eind 2024: groot onderhoud aan de Willem Alexanderbrug respectievelijk de Schiethavenbrug.

Bij alle op afstand bediende bruggen met langzaam verkeer komen attentieknoppen die zullen worden uitgekozen op basis van gebruikersvriendelijkheid, vandalismebestendigheid en impact voor de brugbedienaren. Randvoorwaarde daarbij is dat een melding (al dan niet bij een incident) richting de brugbedienaren een brugbediening niet mag verstoren. Uiteraard kan de melding wel invloed hebben op wat de brugwachter vervolgens doet. Alle aanpassingen aan de bruggen worden getoetst aan het Normenkader cybersecurity om ze te beschermen tegen hackers.

Handhaving ‘slalommers’

Het negeren van rood licht en/of het slalommen tussen gedaalde slagbomen komt dagelijks voor. Dit levert zowel voor de weggebruikers als voor de brugbedienaar risicovolle situaties op en daarom komt er een nieuwe bewustwordingscampagne. Ook wordt contact gezocht met het Openbaar Ministerie om te bekijken welk instrumentarium de gemeente nodig heeft om succesvol handhavend te gaan optreden. Verder gaat de gemeente meer aandacht besteden aan het sturen op de veiligheidscultuur door de brugbedienaars, door middel van extra trainingen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen