Brugafsluitingen tegelijk om langere duur overlast te voorkomen

Foto: Google Street View

De provincie en de gemeente hebben vooraf grondig onderzocht wat de beste aanpak is om het verkeer in goede banen te leiden tijdens de vervanging van de twee bruggen naast de Wilhelminasluis in Zaandam, en daarbij zijn ook belanghebbenden in het centrum betrokken. De bruggen na elkaar afsluiten betekent dat de werkzaamheden langer duren en de overlast dus ook. Dit geldt zowel voor het verkeer, de omwonenden als voor de ondernemers. Door de bruggen bijna gelijktijdig aan te pakken is de overlast groter, maar de periode van overlast veel korter.

Dat antwoordt het college op vragen van de PVV. Vanaf 23 september wordt de Wilhelminabrug afgesloten voor acht maanden en vanaf half januari komt daar de afsluiting van de Beatrixbrug bij. Vier maanden is er dan in hartje centrum geen autoverkeer mogelijk over de Zaan; voor voetgangers en (brom)fietsers wordt vanaf half januari een pontonbrug gelegd ter hoogte van het Zaantheater. Gedurende vijf weken is deze tussen 06:00 en 08:00 uur, 12:00 en 14:30 uur en 18:30 en 22:00 echter niet te gebruiken omdat er dan schepen moeten passeren, zo liet de provincie eerder weten. De nood- en hulpdiensten zijn volgens het college vanaf het begin betrokken bij de plannen voor de brugafsluitingen en de omleidingsroutes, zodat de situatie ook voor hen werkbaar blijft. De aanrijtijden blijven voldoen aan de eisen. Politie- en ambulancemotoren kunnen in noodsituaties ook gebruikmaken van de tijdelijke verbinding over de Voorzaan.

Geen onbereikbaar centrum

Voor de pontonbrug is afgesproken dat deze niet geopend wordt voor scheepvaart tussen 08:00 en 09:00 uur en tussen 16:30 en 17:30 uur, schrijft het college nu. ‘Voor de overige periodes van de dag buiten deze bloktijden wordt de pontonbrug net als de huidige bruggen bediend. Net als nu moet men dan bij een geopende brug wachten.’ De Zaan is de hoofdvaarweg voor het scheepvaartverkeer voor Noord-Holland Noord en de economische belangen van de bedrijven langs de Zaan zijn groot. Die kunnen niet onnodig lang afgesneden worden van alle scheepvaart. De bereikbaarheid van het centrum wordt niet problematisch, ook niet vanuit Zaandam Oost zo is de verwachting. Mochten ondernemers toch vinden dat ze onevenredig veel schade lijden door de werkzaamheden, dan moeten ze aankloppen bij de provincie. 

Bussen via Den Uyl- en Bernhardbrug

De pontonbrug wordt voorzien van een hellingbaan voor (brom)fietsers en mindervaliden en daarnaast is er een trap voor voetgangers. Verder is de lift bij de Bodecentrumkade dag en nacht beschikbaar voor onder andere mindervaliden. Het openbaar vervoer blijft gedurende de stremming rijden via een alternatieve route. Busreizigers vanuit Zaandam Oost rijden via de Dr. J.M. den Uylbrug of de Prins Bernhardbrug naar het busstation onder het stadhuis. Er worden waar nodig duidelijke routeaanwijzingen geplaatst voor de verschillende soorten verkeersdeelnemers.

 

Reacties