Amsterdamse ban op benzineauto’s overvalt iedereen

Foto: Public Domain Pictures / Mohamed Mahmoud Hassan

Het Amsterdamse voornemen om vanaf 2030 geen vervuilende benzine- en dieselauto’s meer tot de stad toe te laten stuit op veel verzet in en buiten de hoofdstad. Wethouder Sharon Dijksma maakte gisteren bekend dat subsidies en overgangsregelingen autobezitters gaan helpen om over te stappen op elektrisch vervoer. Vriend en vijand lijkt te zijn overvallen door de verregaande maatregelen.

Dijksma wil de vervuiling door verkeer stapsgewijs uitbannen. Het eerst zijn dieselauto’s van vijftien jaar en ouder aan de beurt: die mogen vanaf volgens jaar al niet meer binnen de ring komen. Bussen en touringcars krijgen vanaf 2022 ten zuiden van Amsterdam CS met beperkingen te maken en vanaf 2025 mogen er binnen de bebouwde kom alleen nog schone brom- en snorfietsen rijden. Voor benzineauto’s is er nog geen concrete invoeringsdatum vastgesteld, maar richting 2030 worden steeds meer gebieden uitstootvrij en dus ontoegankelijk voor auto’s op fossiele brandstoffen. De bestaande milieuzones voor vrachtwagens en bestelauto’s worden steeds groter. Het plan staat eind deze maand op de agenda bij de gemeenteraad.

Uit Zaanstad kwamen bij het inperken van het gebruik van oudere brommers al boze reacties van inwoners, maar die maatregel valt in het niet bij de huidige plannen van de buurgemeente waar veel Zaankanters werken, uitgaan of winkelen. In de Tweede Kamer was de bijval niet groot en de RAI Vereniging sprak gisteren zelfs van ‘een bizar plan’. Wel was er applaus van Milieudefensie, met het oog op de gezondheid van de inwoners en de positieve bijdrage aan maatregelen tegen de klimaatverandering. Vieze lucht is nu nog te vaak een sluipmoordenaar,’ aldus Dijksma in een persbericht.

Strengste regime

Twee weken geleden gaf staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Milieu) gemeenten de mogelijkheid om vanaf volgend jaar een milieuzone in te voeren voor oude diesels. Dat kan op twee manieren: een milieuzone voor dieselauto’s ouder dan vijftien jaar of ouder dan 20 jaar. Amsterdam kiest nu dus voor die meest vergaande optie. Met het jaar 2030 als uitgangspunt voor een uitstootvrije stad sluit Dijksma aan bij het voornemen in het Regeerakkoord om vanaf 2030 alleen nog nieuwe auto’s toe te laten die geen uitstoot produceren.

Naast subsidies wil Dijksma de pijn voor autobezitters verlagen door veel meer laadpunten voor elektrische wagens te installeren. In 2025 moeten dat er 16.000 tot 23.000 zijn tegen de rond 3000 die er nu zijn.

Reacties